Gå til sidens indhold
05.08.2015

Mere effektive sagsgange og samarbejde på tværs til gavn for borgerne – Sociale Forhold og Beskæftigelse laver ny organisering

”Vi vil styrke det tværfaglige arbejde, så borgerne i sidste ende oplever en mere koordineret og sammenhængende indsats. Vi skal være bedre til at arbejde sammen med foreninger og virksomheder blandt andet. Vi skal i højere grad møde borgerne som partnere og være i stand til at aktivere borgerens egne ressourcer og drømme,” fortæller rådmand Thomas Medom og fortsætter:

”Sociale forhold og Beskæftigelse skal være en nemmere og mere gennemskuelig organisation at navigere i. Det gælder selvfølgelig for de borgere, der får støtte hos os, men det gælder også for samarbejdspartnere og medarbejdere. Jeg håber, at en ny organisering og nye måder at samarbejde på skaber rum til at løfte nye typer af opgaver og mødes mere på tværs. Fx skal vi i den nye organisation sikre, at den faglige specialisering styrkes. Den faglige viden skal sættes i spil på nye måder på tværs og ud af organisationen.”

 

Administrationen slankes

”Og så står vi jo over for en virkelighed, hvor Byrådet i forbindelse med budgettet for 2015-2018 besluttede en væsentlig effektivisering,” siger Thomas Medom. 

 

I Sociale Forhold og Beskæftigelse har rådmanden besluttet, at de administrative enheder i Socialforvaltningen, Beskæftigelsesforvaltningen og fællesstabene skal effektivisere for i alt 5 procent med 2,5 procent i henholdsvis 2016 og 2017.
 
”Effektivisering må ikke forveksles med serviceforringelser. Vi har i budgetforliget understreget, at effektivisering for eksempel er afbureaukratisering, indførelse af ny teknologi eller smartere arbejdsgange. Og ikke gennem skjulte servicereduktioner eller urimeligt øget pres på den enkelte medarbejder,” siger Thomas Medom.

 

Ny organisering

Som led i denne udvikling har Sociale forhold og Beskæftigelse omorganiseret. Flere mindre sekretariater er omlagt til to faglige stabe i henholdsvis Social- og Beskæftigelsesforvaltningen. På magistratsniveau bliver fire stabe til tre.

 

På beskæftigelsesområdet erstatter Beskæftigelsesforvaltningen Jobcenter, Ydelsescenter og Udførerafdeling med nye driftsområder, der både får myndigheds- og udføreropgaver. På det sociale område er borgerindgangen uændret. 

 

Den ny organisering trådte i kraft 1. august 2015 og skal understøtte en mere smidig, helhedsorienteret indsats for borgerne.

 

Yderligere oplysninger

Se organisationsdiagram for MSB (.pdf, åbner nyt vindue) 
Læs mere om organiseringen i MSB

Link til denne side

Nyheder

 
 

Opdateret: 26.2.2016

Afdeling: Borgmesterens Afdeling

Send kommentar: Kommunikation

Telefon: 89 40 20 00

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code