Gå til sidens indhold
15.10.2012

Rådmand indfører 24 timers regel

Træt af at vente på et svar fra kommunen? Ifølge den aarhusianske sundhedsrådmand Thomas Medom (SF) må der nu maksimalt gå 24 timer, fra man sender en mail til forvaltningen, til man får et svar.
”Når man sender en klage over manglende pleje eller omsorg til direk-tøren eller den øverste politiker i afdelingen, så er det oftest fordi man er frustreret, sur, forvirret eller måske ligefrem bange. Så stærke følelser skal vi kunne reagere på inden for 24 timer,” siger Thomas Medom.

 

God økonomi

Inspirationen til at indføre en 24 timers regel kommer fra Holland, hvor man har haft stor succes med at indføre hurtigere og mere direkte og personlig kontakt til de borgere, der klager.

Konceptet har samtidig fokus på at lytte, være undersøgende og være løsningsorienteret.

I Holland har resultater ved brug af modellen vist, at 50 % af klagesagerne droppes, sagsbehandlingstiden reduceres med 20 % og både borgertilfredsheden og jobtilfredsheden stiger med 20%.

 

”Det er altså mange fluer, man får smækket med et hurtigt og præcist smæk. Gladere borgere, mere tilfredse medarbejdere og sparet tid og penge,” siger Thomas Medom.

 

Intet tidstyranni

Rådmanden understreger dog, at personalet ikke bliver slået i hovedet med stopuret, hvis de ikke når at svare på minuttet.

”Vi har nok tidstyranni i den i offentlige sektor, så jeg står ikke og tager tid på de ansatte, men logikken er jo også, at det giver så god mening, at man ikke kan lade være.”

 

24 timers reglen træder i kraft 1. november. Den gælder alle hverdage og omfatter klager over pleje og omsorg i Aarhus Kommune.

De hollandske resultater viser

 

  • Besparelser i tid og penge på 20-30%
  • Klageproceduren standses i ca. 50% af sagerne
  • Jobtilfredshed hos de ansatte stiger med ca. 20%
  • Sagsbehandlingstid går ned med ca. 20%
  • Borgertilfredshed stiger med ca. 20%

 

Kilde: http://www.styrketborgerkontakt.dk/konceptet/baggrund (åbner nyt vindue)

Link til denne side

Nyheder

  • 08.12.2017

    Klare regler for nye altaner

    Den 1. oktober trådte nye retningslinjer for altaner i kraft. De giver et klart overblik over mulighederne.
  • 08.12.2017

    Nye retningslinjer for skiltning på vej

    Flere love regulerer skiltningen i Aarhus Kommune, men udviklingen på området øger behovet for en opdatering af mulighederne. De er nu på vej.
  • 07.12.2017

    Borgerne sætter kurs for fremtidens velfærd

    Aarhus Byråd beder borgerne om hjælp til at sætte mål for fremtidens velfærd, så Aarhus kan blive et endnu bedre sted at leve sit liv.
  • 05.12.2017

    DEFCO's fremtid i Aarhus faldet på plads

    Den aarhusianske fødevarevirksomhed DEFCO åbner produktion i nyt domicil i Viby og sikrer dermed lokale arbejdspladser.
  • 04.12.2017

    Aarhus Kommunes Handicappris er uddelt

    Fodboldklubben F.C. Bøgeskov får Aarhus Kommunes Handicappris
  • 01.12.2017

    De første gadenavne i Lisbjerg får børnekultur som tema

    Navngivningen af gader og veje skal spille en større rolle i kommunens nye byudviklingsområder, så den bymæssige identitet bliver fremhævet. Sådan lyder det i en ny strategi fra Teknik og Miljø.
  • 30.11.2017

    Skøjtebanen åbner fredag

    Skøjtebanen åbner fredag Byens populære skøjtebane åbner fredag den 1. december klokken 14.00. Alle er inviteret til åbningen, hvor der også vil være en tidlig julegave, idet der er gratis skøjteleje til de 50 første.
  • 29.11.2017

    Aarhus Kommune uddeler Handicappris

    Mandag 4. december kl. 13.00 uddeles Aarhus Kommunes Handicappris 2017. Tre kandidater er nomineret for en helt særlig indsats på handicapområdet. Prisen overrækkes af borgmester Jacob Bundsgaard.
 
 

Opdateret: 16.10.2012

Afdeling: Borgmesterens Afdeling

Send kommentar: Kommunikation

Telefon: 89 40 20 00

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

Det sker i Aarhus 2017

Aarhus og Region Midtjylland
er Europæisk Kulturhovedstad.
Kom og vær med!

Se vores aktiviteter