Gå til sidens indhold
15.10.2012

Rådmand indfører 24 timers regel

Træt af at vente på et svar fra kommunen? Ifølge den aarhusianske sundhedsrådmand Thomas Medom (SF) må der nu maksimalt gå 24 timer, fra man sender en mail til forvaltningen, til man får et svar.
”Når man sender en klage over manglende pleje eller omsorg til direk-tøren eller den øverste politiker i afdelingen, så er det oftest fordi man er frustreret, sur, forvirret eller måske ligefrem bange. Så stærke følelser skal vi kunne reagere på inden for 24 timer,” siger Thomas Medom.

 

God økonomi

Inspirationen til at indføre en 24 timers regel kommer fra Holland, hvor man har haft stor succes med at indføre hurtigere og mere direkte og personlig kontakt til de borgere, der klager.

Konceptet har samtidig fokus på at lytte, være undersøgende og være løsningsorienteret.

I Holland har resultater ved brug af modellen vist, at 50 % af klagesagerne droppes, sagsbehandlingstiden reduceres med 20 % og både borgertilfredsheden og jobtilfredsheden stiger med 20%.

 

”Det er altså mange fluer, man får smækket med et hurtigt og præcist smæk. Gladere borgere, mere tilfredse medarbejdere og sparet tid og penge,” siger Thomas Medom.

 

Intet tidstyranni

Rådmanden understreger dog, at personalet ikke bliver slået i hovedet med stopuret, hvis de ikke når at svare på minuttet.

”Vi har nok tidstyranni i den i offentlige sektor, så jeg står ikke og tager tid på de ansatte, men logikken er jo også, at det giver så god mening, at man ikke kan lade være.”

 

24 timers reglen træder i kraft 1. november. Den gælder alle hverdage og omfatter klager over pleje og omsorg i Aarhus Kommune.

De hollandske resultater viser

 

  • Besparelser i tid og penge på 20-30%
  • Klageproceduren standses i ca. 50% af sagerne
  • Jobtilfredshed hos de ansatte stiger med ca. 20%
  • Sagsbehandlingstid går ned med ca. 20%
  • Borgertilfredshed stiger med ca. 20%

 

Kilde: http://www.styrketborgerkontakt.dk/konceptet/baggrund (åbner nyt vindue)

Link til denne side

Nyheder

  • 15.02.2018

    Hjælp med at gøre parkerne forårsklare

    Teknik og Miljø bruger de kolde måneder på at gøre Aarhus’ mange parker klar til foråret og aarhusianernes indtog. Alle kan med få klik på mobilen hjælpe arbejdet godt på vej.
  • 14.02.2018

    Kondolencebog på Aarhus Rådhus i anledning af HKH Prins Henriks død

    Byens borgere og gæster har mulighed for at skrive en kondolence-hilsen til Hans Kongelige højhed, på Aarhus Rådhus.
  • 14.02.2018

    Bering-Beder vejen er undervejs

    I næste uge kommer det første synlige bevis på, at arbejdet med Bering-Beder vejen er i gang. Jorden under den 12 km lange strækning skal bl.a. undersøges for mulige arkæologiske skatte.
  • 14.02.2018

    Ved HKH Prins Henriks død:

    Borgmester Jacob Bundsgaard sender kondolence-skrivelse til Kongehuset i anledning af HKH Prins Henriks død.
  • 12.02.2018

    Aarhus Letbane får ny formand

    Den aarhusianske erhvervsmand og tidligere medlem af Aarhus Byråd Steen Stavnsbo indstilles til posten som ny formand for Aarhus Letbane I/S
  • 09.02.2018

    Børn kan få hjælp til tænderne i ferien

    Allerede fra næste uge udvider Tandplejen Aarhus åbningstiden i skoleferier. Dermed får børn og unge bedre mulighed for såvel akut behandling af tandskader eller tandpine som almindeligt tandeftersyn i ferietiden. Samtidig får deres forældre bedre mulighed for at være med.
  • 08.02.2018

    Lisbjerg er klar til vokseværk

    Aarhus Byråd godkendte onsdag aften udviklingsplanen for Lisbjerg, som er et af Danmarks største byudviklingsområder.
  • 08.02.2018

    Fald i andelen af privatskoleelever i Aarhus

    For første gang i nyere tid oplever skolerne i Aarhus Kommune et lille fald i andelen af elever, der går i privatskole. Dermed flader kurven over sivningen af elever fra folkeskole til privatskoler ud for første gang siden 1982.
 
 

Opdateret: 16.10.2012

Afdeling: Borgmesterens Afdeling

Send kommentar: Kommunikation

Telefon: 89 40 20 00

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code