Indsats mod fejludbetalinger og socialt bedrageri

Kontrolteamet i Aarhus Kommune har som sin primære opgave at sikre, at ingen af kommunens borgere modtager uberettigede udbetalinger fra det offentlige. Der er tale om en aktiv indsats med fokus på, at sociale ydelser eller tilskud fra det offentlige ikke bliver misbrugt.

Hvis en borger søger om eller modtager sociale ydelser, og vedkommende bevidst udelader eller giver kommunen urigtige oplysninger, der har betydning for ydelsen, er der tale om socialt bedrageri.

Socialt bedrageri omfatter sociale ydelser eller tilskud fra det offentlige. Det gælder for eksempel:

• Kontanthjælp
    • Sygedagpenge
    • Boligstøtte
    • Førtidspension
    • Økonomisk friplads
    • Sort arbejde

Hvis vi opdager, at en borger har begået socialt bedrageri, vil vedkommende blive pålagt at betale de fejludbetalte ydelser tilbage. I særligt grove tilfælde anmelder vi socialt bedrageri til politiet.

Desuden fraflytter vi en en borger fra kommunen, hvis det viser sig, at vedkommende faktisk ikke bor i kommunen.

Modtager du sociale ydelser eller tilskud fra det offentlige? Hvis ja, så har du pligt til at oplyse over for kommunen, hvis dine forhold vedrørende udbetalingerne ændrer sig.

Det kan for eksempel være, at du flytter, eller at dine økonomiske forhold ændrer sig.

Snyd med sociale ydelser er ødelæggende for kommunens økonomi og for tilliden bag det velfærdssystem, vi alle er en del af.

Derfor opfordrer vi dig til at anmelde til os, hvis du har en stærk mistanke om, at nogen begår socialt bedrageri.

Hvis du ønsker at anmelde anonymt, er det vigtigt, at du ikke oplyser dit navn, adresse eller anden identifikation – hverken hvis du ringer til os eller udfylder en digital blanket her fra hjemmesiden.

Anmeld socialt bedrageri

Sidst opdateret: 15. august 2023