Når du har fået arbejde og bliver selvforsørgende

Når du går fra at være ledig til at være i job og derfor ikke længere får forsørgelsesydelse fra kommunen, er der nogle ting, du skal være opmærksom på. Det kan du læse mere om her.

Giv os besked

Du skal give din ydelsessagsbehandler og din jobkonsulent besked, så snart du har fået arbejde. Husk at oplyse om startdato, timetal og hvornår du får første lønudbetaling.

Første løn

Du kan måske være berettiget til et supplement til din første løn. Det afhænger bl.a. af lønnens størrelse og kræver en konkret beregning. Har du spørgsmål til dette, kan du kontakte Ydelsescentret mandag til fredag
    fra klokken 9.00 -14.00.
    Du skal ringe på Aarhus Kommunes hovednummer 89 40 20 00 og blive stillet om til Ydelsescentret.

Boligstøtte

Din nye indkomst kan påvirke din boligstøtte fra Udbetaling Danmark og hvis du får mere i boligstøtte, end du er berettiget til, trækker Udbetaling Danmark automatisk beløbet fra i din boligstøtte måneden efter.
    Derfor er det vigtigt, at du straks ændrer dine oplysninger digitalt på
    www.borger.dk/boligstoette.
    Du kan også ringe til Udbetaling Danmark, Boligstøtte, på tlf. 70 12 80 63.

Får du økonomisk fripladstilskud?

Din nye indkomst kan have betydning for dit fripladstilskud til børn i institution. Det er derfor vigtigt, at du straks ændrer dine oplysninger digitalt på www.aarhus.dk:

• vælg ”pasning 0-6 år”, under overskriften ”Takster, tilskud og betaling”
    • vælg ”økonomisk friplads”, vælg ”kontakt os” og vælg ”skriv til os”.

Du kan også ringe til Pladsanvisningen på tlf. 89 40 22 22 mandag, tirsdag fra klokken 9.00 -11.00 og torsdag fra klokken 9.00 -11.00 og 16.00 - 17.15.

Du kan også henvende dig personligt på:
    Borgerservice
    DOKK1
    Hack Kampmanns Plads 2
    8000 Aarhus C
    i åbningstiden mandag – onsdag og fredag fra klokken 10.00 - 16.00 og torsdag fra klokken 10.00 - 18.00.

Ny forskudsopgørelse hos SKAT

Husk at ændre din forskudsopgørelse lige så snart, du kender din fremtidige indtægt - så du ikke senere skal betale restskat.
    Du kan ændre dine oplysninger digitalt på http://www.skat.dk eller ringe til Skattecenter Aarhus på tlf. 72 22 18 18.

Betalingsservice i pengeinstitut

Hvis Aarhus Kommune tidligere har administreret dine faste udgifter, kan du i stedet kontakte et pengeinstitut for betalingsservice. Du kan også få netbank, så du selv kan betale regningerne.

Økonomisk overblik

Der kan være uorden i din økonomi i de første 1-2 måneder, fordi dine indtægter ændres, og udbetalingen af din løn måske ligger på andre tidspunkter, end du plejer at få penge ind på din konto. Du kan selv hjælpe
    til, at det bliver mere gnidningsfrit ved at få styr på punkterne på denne side.

A-kasse

Er du ikke medlem af en A-kasse, er det en god idé at tage kontakt og få
    vejledning om medlemskab og om reglerne for at modtage dagpenge. A-kassen er en arbejdsløshedsforsikring, der gælder for ordinært ansatte. Der er forskellige A-kasser alt efter arbejdsområde.

Hvis dit arbejde ophører

Hvis du er så uheldig at miste dit arbejde og ikke har optjent ret til dagpenge, kan du ansøge om ydelse på ny. Du skal gøre følgende:

• Hvis du er over 30 år skal du melde dig ledig i
      Jobcenter Aarhus
      Værkmestergade 5 - 8000 Aarhus C
      På 1. ledighedsdag ved personlig henvendelse , og derefter hurtigst muligt rette henvendelse.

• Hvis du er under 30 år skal du melde dig ledig i
      Jobcenter Aarhus
      Kalkværksvej 10 - 8000 Aarhus C

• Ydelsescenter Aarhus
      Ansøgningsafdelingen
      Værkmestergade 15B - 8000 Aarhus C
      for at søge om kontanthjælp m.m.

Du kan også søge om ydelse digitalt enten via www.borger.dk eller via www.aarhus.dk.

• Vælg ”borger”
    • vælg ”job og ledighed”
    • vælg ”økonomisk hjælp”
    • vælg ”søg kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse”.

Det skal ske hurtigst muligt efter, du har meldt dig ledig.

Brug for hjælp til digital ansøgning?

Har du brug for hjælp til at udfylde den digitale ansøgning, kan du enten få vejledning via www.aarhus.dk eller ringe til den Digitale Hotline på tlf. 70 20 00 00.

Du kan også henvende dig personligt i:
    Informationen i Ydelsescentret
    Ansøgningsafdelingen
    Værkmestergade 15B
    8000 Aarhus C
    eller ringe på 89 40 20 00 mandag til fredag fra klokken 9.00 - 14.00.

Sidst opdateret: 22. april 2024