Du har ret til at få hjælp

Hvis du ikke føler, du kan få hjælp af de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Voksne, der skal, og gerne vil, lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til.

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det dårligt? Er du ked af det eller bange meget af tiden? Drikker de voksne derhjemme for meget alkohol? Bliver du, eller nogen tæt på dig, slået?

Hvis noget er for svært til, at du kan klare det, skal du ikke stå alene med det. Faktisk er det de voksne omkring dig, der har ansvaret for, at du har det godt.

Her på siden kan du se, hvordan du hurtigt og nemt kan få fat i de voksne i din kommune, så du kan få den hjælp, der passer til dig.

Alle børn og unge har rettigheder – og ret til hjælp, hvis de har brug for det.

Brug for hjælp?

Det kan måske føles underligt at spørge efter hjælp her på siden hos nogle voksne, du ikke kender endnu. Men børne- og ungerådgiverne er her netop for at hjælpe børn og unge i vores område, hvis der er noget, der er svært.

Har du brug for hjælp?

Eller kender du én, der har?

Er du 14 år eller under, så ring 89 40 62 00

Er du 15-29 år, så ring 89 40 14 44

Vi holder åbent:
    Mandag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 8-15
    Torsdag kl. 8:30-17:30

Du kan også få hjælp hos Ungekontakten, hvis du er 14-17 år.

Du kan ringe mandag-fredag kl. 9-15 på telefon 89 40 52 00.

Du kan sms'e til Ungekontakten døgnet rundt. Ungekontakten kan hverken se dit navn eller nummer, og de svarer inden for 1-2 hverdage. SMS til 25 80 00 58. Du bestemmer selv, om du vil svare tilbage på SMS-chatten.

Du kan chatte med Ungekontakten. Send en SMS til 25 80 00 58, så kan du bestille tid til en anonym chat med en unge-socialrådgiver i en time.

Du kan også besøge Ungekontakten på Skanderborgvej 156 i Viby, mandag - torsdag kl. 12-15.

Besøg Ungekontaktens hjemmeside

Har du brug for hjælp mens telefonerne har lukket?

Så er der andre, der kan hjælpe dig. Du behøver ikke fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd.

Børnetelefonen

Få hjælp af voksne eller børn - det er gratis og 100 % anonymt.

Ring eller sms: 116 111
    Chat eller send besked fra Børnetelefonens hjemmeside.

Børnetelefonen har altid åbent.

Børnetelefonens hjemmeside

Livslinien

Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, så sig det til nogen. Du er altid anonym.

Ring 70 201 201
    Chat eller send besked fra Livsliniens hjemmeside.

Telefon er åben alle årets dage kl. 11-05, chat er åben mandag, onsdag, torsdag kl. 17-21, lørdag og søndag kl. 13-17.

Livsliniens hjemmeside

Cyberhus.dk

Hos Cyberhus.dk kan du tilmelde dig gruppechats, og møde andre ligesom dig, hvis du er 9-25 år. Gruppechat foregår typisk om aftenen og har forskellige temaer. Du kan også sms'e eller skrive til dem. Her sidder frivillige, voksne rådgivere klar, som er oplært i at rådgive online. Du kan være helt anonym.

Cyberhus.dk

Hvis du er i fare eller har tanker om at skade dig selv, skal du ringe til Alarmcentralen på 112 med det samme.

Sidst opdateret: 19. marts 2024