Gå til sidens indhold

Aarhus Kommune tilbagebetaler p-afgifter

Har du parkeret i Øgaderne fra 15. september - 15. november 2016? Så har du mulighed for at få dine penge tilbage.

Aarhus Kommune har konstateret, at vi har lavet en sagsbehandlingsfejl i etableringen af forsøgsordningen med betalingsparkering i Øgaderne.

 

Det betyder, at du kan få dine penge tilbage, hvis du har betalt for parkering eller fået en p-afgift i perioden 15. september til 15. november 2016.

Hvilke gader er omfattet af tilbagebetalingen?

Anholtsgade

Fænøgade

Grønnegade

Hjelmensgade

Hjarnøgade

Høegh-Guldbergs Gade

Langelandsgade

Norsgade

Møllevejen

Mønsgade

Saltholmsgade

Samsøgade

Sejrøgade

Sjællandsgade

Skt. Markus Kirkeplads

Sølystgade

Teglværksgade

Thunøgade

Jeg har betalt for parkering under forsøget. Hvordan få jeg pengene tilbage?

Har du parkeret i Øgaderne og betalt for betalingsparkering med en betalingsapp eller et skrabelod, har du mulighed for at få refunderet beløbet.

Betalingen vedrører den opkrævede betaling for parkering i tidsrummet mellem kl. 08.00 og kl. 18.00 i hverdage og mellem kl. 08.00 og kl. 14.00 om lørdagen.

Har du betalt via en betalingsapp, skal du blot fremsende kvittering, som er registreret i appen, og som dokumenterer din parkering samt beløbets størrelse.

Har du betalt via et skrabelod købt hos Borgerservice eller en købmand, skal du blot fremsende kvittering for dit køb.

Uanset hvordan du har betalt, vil Aarhus Kommune efterfølgende kontrollere beløbet og refundere til nemkonto.

Du skal sende kvitteringen til parkering@aarhus.dk.

Jeg har modtaget en p-afgift under forsøget. Hvad gør jeg?

Du skal ikke foretage dig noget. Kommunen kontakter ejer af køretøjet gennem digitalpostkasse ved pålagt p-afgift

For hver afgift, der skal tilbagebetales/annulleres/modregnes, kontakter kommunen via den digitale postkasse den person, der var registreret som ejer af køretøjet på det tidspunkt, hvor afgiften blev pålagt. Kontakten sker via brev i den digitale postkasse, og der bliver fremsendt ét brev pr. afgift.

Hvis du mener, at du har ret til tilbagebetaling af en eller flere afgifter, og du ikke har hørt fra os senest den 1. juli, kan du kontakte os på mail parkering@aarhus.dk med angivelse af ”Øgaderne” i emnefeltet.

Ejer skal give besked om rette modtager af tilbagebetalingen

Aarhus Kommune har pligt til at sikre, at vi tilbagebetaler beløbet til den person, som oprindeligt betalte afgiften, hvilket ikke nødvendigvis er bilens ejer. Da vi ikke kan se, hvem der har betalt afgiften, men kun har mulighed for at identificere ejeren af køretøjet, er det nødvendigt at give os besked om rette modtager. Det skal ske ved en tro og love-erklæring, der sendes via den digitale postkasse.

Baggrund for forsøget

Beboere i flere områder af midtbyen oplever, at det er vanskeligt at parkere i nærheden af deres bolig, og at deres lokalområde er generet af bilister, der leder efter gratis parkeringspladser.

Derfor gennemførte Aarhus Kommune i perioden fra 15. september til 15. november 2016 et forsøg med betalingsparkering i Øgaderne. I forsøgsperioden var der indført betalingsparkering mellem kl. 8.00 og 18.00 på hverdage og kl. 8.00 og 14.00 om lørdagen.

Forsøget skulle undersøge, om betalingsparkering for udefrakommende bilister giver bedre parkeringsforhold for beboerne og færre parkeringssøgende biler i området.

Forsøget tog udgangspunkt i beboerrepræsentanters ønske, om at lokalområdet skal være betalingszone. Idéen blev bl.a. diskuteret på en workshop for lokalområdet i forbindelse med en ny Trafik- og Mobilitetsplan for Aarhus Midtby.

Evaluering af forsøget
Forsøget er blevet evalueret i perioden 1. november til 23. november 2016.

1180 mennesker har besvaret et spørgeskema og 170 mennesker er blevet interviewet i forbindelse med, at de parkerede i området.

Mange tak til alle jer, der har besvaret vores spørgsmål og kommenteret på forsøget.

Evalueringens overordnede tendenser:

1. Informanter med bopæl i forsøgsområdet og med daglig adgang til bil er positivt stemt over for, at forsøgsordningen gøres permanent.
2. Det at være med i en beboerparkering er afgørende for holdningen til forsøgsordningen.
3. Informanter med bopæl i naboområderne og med daglig adgang til bil mener, at forsøget med betalingsparkering har været en dårlig ide.
4. Det er blevet lettere at finde en parkeringsplads i dagtimerne i forsøgsområdet, mens det er lige så svært fra kl. 18:00 og frem, som det var før forsøget begyndte.
5. Hver anden af de adspurgte informanter i naboområdet ønsker, at der indføres permanent betalingsparkering i deres egen gade.
6. Ved indførsel af permanent betalingsparkering i Øgadekvarteret ønsker størstedelen af udefrakommende parkanter ikke længere at parkere i området.
7. Bedre forhold for beboere i kvarteret, der ikke har daglig adgang til en bil. 

Øverst til højre på siden kan du hente dokumenter, hvor du kan få uddybet evalueringens tendenser og læse hele spørgeskemaundersøgelsen. Du kan ligeledes læse rapporten der er baseret på interviews med bilister, der parkerede i området.

Evalueringen af forsøget vil nu indgå i udarbejdelsen af et planforslag til den nye Mobilitetsplan for Aarhus Midtby. Planforslaget forventes at blive behandlet af Byrådet i juni 2017 og vil efterfølgende komme i en offentlig høring.

Forsøget berørte ikke beboere med beboerlicens eller gæster med en gæstelicens.

 
 

Opdateret: 16.6.2017

Afdeling: Center for Byens Anvendelse

Send kommentar:  

Telefon: 89 40 44 10

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

Det sker i Aarhus 2017

Aarhus og Region Midtjylland
er Europæisk Kulturhovedstad.
Kom og vær med!

Se vores aktiviteter