Gå til sidens indhold
Søvn viden undervisning sundhed trivsel aarhus kommune

Det lille barn 0-1 år

Læs om det 0-1-årige barns søvnbehov og døgnrytme og få gode råd til putteritualer og god søvn.

Gode råd 

Putteritualer

Tegn på træthed

At falde i søvn selv

Søvnbehov

Barnets døgnrytme

 

Søvnbehov er forskelligt fra person til person og afhænger bl.a. af barnets alder. Jo yngre et barn er, jo mere søvn har krop og hjerne brug for. Vigtigst er, at I fornemmer jeres barns behov og kigger på jeres barns tegn på træthed.

 

Gode søvnvaner etableres ved hjælp af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetid. Anbefalinger omkring børns søvnbehov er baseret på vejledningen Sunde Børn fra Sundhedsstyrelsen.

 

Læs vejledningen 'Sunde Børn' fra Sundhedsstyrelsen.

  

Gode råd

Sørg for:

  • at barnet har et roligt og sikkert sovested med minimal støj, støv, lys og ingen røg
  • en ordentlig madras, der passer til barnets vægt, så kroppen støttes rigtigt
  • en dejlig dyne og måske en sovebamse/sutteklud - det skaber hygge og tryghed 
  • at gøre soveværelset klar til nat ved at lufte ud og mørklægge
  • ro omkring barnet, fx ved at slukke fjernsyn, radio og andet støjende i god tid inden sengetid
  • faste sovetider og putteritualer (det kan der arbejdes på, fra barnet er 4-6 måneder)
  • at putte barnet når det er træt, mæt, roligt og trygt.

 

Putteritualer

Putteritualet skal få barnet til at slappe af. Det kan fx være noget, I ved, gør barnet roligt, som et bad og en godnatsang. Putteritualet bør ikke tage for lang tid. Det er en fordel, hvis I gør nogenlunde det samme hver aften, da børn elsker vaner. Det gør dem trygge, når de ved, hvad der skal ske. Derfor er det også en god idé verbalt at guide barnet igennem de ting, I gør sammen, som: ”nu skal du have en ny ble og nu tager vi nattøj på” osv.

 

Tegn på træthed

  • Brug tid på at lære jeres barns træthedstegn at kende.
  • Tegn på træthed kan være at gabe, kigge væk, vende hovedet væk, gnide i øjne og på næsen.
  • Lyt til barnet. Lyt til gråden. Efterhånden vil I kunne høre, hvilken slags gråd barnet udtrykker (fx en træt klynken).     

          

At falde i søvn selv

Det er en god idé at lære barnet at falde i søvn selv. Det kan gøres ved, at der siges godnat, når barnet er døsigt, men endnu ikke sover. Dermed lærer barnet også selv at kunne falde i søvn igen, når det vågner om natten. Barnet vil lettere lægge sig til at sove om aftenen, når det har fået opfyldt sit behov for nærvær i løbet af dagen.

 

Når I trøster barnet om natten, er det en god idé at blive i soveværelset, så barnet fornemmer, at det stadig er nat. Hvis I tænder lys om natten, anbefales en dæmpet belysning, evt. med et rødligt skær, da det virker mindst vækkende. Efter 6 måneders alderen kan nogle børn spise sig mætte i løbet af dagen og behøver ikke længere ”natmad”. Tilbyd barnet vand om natten. Barnet kan nu vendes til at adskille søvn og mad, fx ved at undgå at det ammes i søvn. Lad barnet spise færdigt og læg det i seng, før det sover helt. 

 

Søvnbehov

Børn er forskellige. Nedenstående timeantal er, hvad børn gennemsnitlig sover i alderen 0-12 måneder. 

  • 1-4 uger: 15-18 timer i døgnet.
  • 1-12 mdr.: 14-15 timer i døgnet.

 

Barnets døgnrytme

  • 1-4 uger: Barnet har ikke nogen døgnrytme ved fødslen. Det nyfødte barn sover i kortere perioder af 2-4 timer. Barnet kan efterhånden lære, at der er forskel på dag og nat ved, at man om natten minimerer stimulationen af barnet, sådan at der tændes så lidt lys som muligt, at man ikke snakker til barnet og så vidt muligt kun skifter ble ved afføring.
  • 1-4 mdr.: Ved 6 uger begynder de fleste børn at vise, at de kender forskel på dag og nat. Barnet begynder at sove ca. 4-6 timer ad gangen om natten og er mere vågent om dagen. Det er godt at vise, at der er forskel på dagssøvn og nattesøvn, fx ved at barnet sover udenfor i barnevogn i dagslys om dagen og tilbringer natten i sin seng i et mørkt værelse. 
  • 4-12 mdr.: Døgnrytmen bliver mere stabil, især hvis I er begyndt at etablere regelmæssighed omkring sovevanerne. Det gør I fx ved at indføre et putteritual, som er ens hver aften, fx et bad og en sang. Barnet begynder at sove ca. 5 timers samlet søvn om natten, som er det, man kalder ”at sove igennem” for et barn på denne alder. I løbet af dagen sover barnet typisk 3 lure, og når barnet nærmer sig 1 år, kan det måske nøjes med 1-2 lure.

 

Barnets søvn om dagen styres af et naturligt behov, og barnet skal derfor have lov til at sove så længe, det behøver. Afbrydes det naturlige behov for dagssøvn, kan nattesøvnen blive påvirket negativt.

Læs mere ...

Helens bog om børn & søvn, af Helen Lyng Hansen, Gad, 2012.

 

Alt hvad du behøver at vide om barnets søvn, men som du har været for træt til at spørge om, af Anna-Maria Stawreberg, Frydenlund, 2008.

 

Sov igennem uden gråd. Hvordan du nænsomt hjælper dit lille barn til at sove igennem, af Elizabeth Pantley, Forlaget Aronsen, 2006.

 

Godnat og sov godt - Lær dit barn gode sovevaner, af Edvard Estivill og Sylvia de Béjar, Borgen, 2003.


Spædbørns søvnproblemer optræder ofte sammen med andre problemer i familien

Artikel fra Statens Institut for Folkesundhed, 2013.

 
 

Opdateret: 13.1.2014

Afdeling: Børn og Unge

Send kommentar: Sundhed og Trivsel

Telefon: 23 37 91 49

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

Det sker i Aarhus 2017

Aarhus og Region Midtjylland
er Europæisk Kulturhovedstad.
Kom og vær med!

Se vores aktiviteter