Gå til sidens indhold
Søvn viden undervisning sundhed trivsel aarhus kommune

Skolebarnet 0.-6. klasse

Læs om gode råd til at skabe rammerne for god søvn hos skolebarnet. Få bl.a. ideer til hvad I kan gøre, hvis jeres barn har svært ved at falde i søvn.

Søvnbehov

Gode råd

Svært ved at sove

Få styr på døgnrytmen

Hvad skærme gør ved søvnen

Søvn og overvægt

 

Søvnbehov er forskelligt fra person til person og afhænger blandt andet af barnets alder. Jo yngre man er, jo mere søvn har krop og hjerne brug for. Vigtigst er, at I fornemmer jeres barns behov og kigger på jeres barns tegn på træthed. Jeres barn udviser måske træthedstegn ved at være fraværende, irritabel eller hyperaktiv. Eller ved lige at skulle nå en masse ting, før de skal sove.

 

Gode søvnvaner etableres ved hjælp af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetid, og ved at den vågne tid i sengen ikke trækkes ud. Faste sove- og spisetider er med til at sikre en god døgnrytme. Ansvaret for at rytmer og sengetid bliver overholdt ligger hos forældrene. Anbefalinger omkring børns søvnbehov er baseret på Sundhedsstyrelsens Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge.

 

Læs 'Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge' fra Sundhedsstyrelsen.

 

Søvnbehov

Ved at skabe rammerne for god søvn og have rutiner omkring sengetiden, giver I jeres barn chancen for at sove det, det har behov for. Et barn mellem 7 og 12 år har behov for 9-11 timers søvn pr. nat.

 

Gode råd

Sørg for:

  • at gøre klar til nat ved at rydde op, lufte ud og rulle for
  • at barnet sover i en seng med en god madras og en god pude
  • et roligt og mørkt soveværelse
  • at begrænse barnets brug af skærme (TV, computer, tablet) før sengetid
  • at barnet har en fast sengetid og rutiner omkring sengetid
  • at barnet er fysisk aktiv i løbet af dagen (bør dog undgås lige inden sengetid)
  • at snakke om problemer og planer i god tid inden sengetid, så barnet ikke ligger og tænker, når det skal sove.

 

Svært ved at sove

Brug tid sammen med jeres barn om eftermiddagen og aftenen, så barnet får opfyldt behovet for nærvær og hyggeligt samvær. Hvis jeres barn har mange tanker ved sengetid, kan en kort ”godnat-snak”, hvor I snakker om noget godt, give barnet positive tanker, når det skal sove. Rolig musik eller historie på CD kan fungere godt, hvis der er problemer med at falde i søvn. Det fungerer som et slags ”tapet”, der fjerner alle de små lyde i hjemmet og får tankemylder på afstand.

 

Få styr på døgnrytmen

En fast døgnrytme er et af de mest effektive tiltag til at afhjælpe søvnproblemer. Har I et barn, der falder i søvn meget sent om aftenen, er det vigtigt først at få justeret sengetiden. Dernæst skal I holde en meget fast rytme med de samme sengetider og stå op tider, også i weekender og ferier i en periode, for at den nye rytme kan nå at etableres. Når I har fået styr på døgnrytmen, kan I forsøge at slække lidt, og se hvordan det går.

 

Hvad skærme gør ved søvnen

Børn bliver generelt ikke søvnige af at se TV. Tværtimod kan de blive mere vågne og have sværere ved at falde i søvn.

 

Brug af skærme i form af TV, computere, mobiltelefoner og tablets inden sengetid kan gøre det sværere at falde i søvn om aftenen. Ved brug af skærme udsættes man for kunstigt lys. Lys fra skærme undertrykker søvnhormonet melatonin, hvilket holder os kunstigt vågne. Det kan betyde, at opmærksomheden øges, og døgnrytmen forskydes.

 

Hvis der er problemer med at falde i søvn om aftenen, kan det være en idé at se på, om det måske kan skyldes brugen af elektronik i form af TV, computer, tablet eller mobiltelefon. Prøv jer frem og begræns brugen af skærme før sengetid. Har jeres barn et problem med at falde i søvn om aftenen, kan det anbefales at slukke for TV/computer 1 time før sengetid.

 

Søvn og overvægt

Der er meget, der tyder på, at der er en sammenhæng mellem at sove for lidt og at være overvægtig. For lidt søvn virker ind på stofskifte og appetitregulering, hvilket kan gøre, at man får mere lyst til fedt og sødt. Jo flere timer vi er vågne, jo mere har vi brug for at spise. Det giver en øget tendens til overvægt. test

 
 

Opdateret: 21.4.2015

Afdeling: Børn og Unge

Send kommentar: Sundhed og Trivsel

Telefon: 23 37 91 49

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

Det sker i Aarhus 2017

Aarhus og Region Midtjylland
er Europæisk Kulturhovedstad.
Kom og vær med!

Se vores aktiviteter