Gå til sidens indhold
 
04.04.2017

Skraldebilerne i Aarhus bliver grønnere

Fremover skal skraldebilerne i Aarhus udlede op til 90 pct. mindre CO2, når de henter aarhusianernes affald. Årsagen er 2. generations biodiesel, der er fremstillet af affald.

Når RenoNorden og DSV Transport A/S overtager arbejdet med at tømme aarhusianernes affaldsspande til oktober, bliver det med grønt brændstof i tanken. Det seneste udbud på renovationsarbejdet i Aarhus Kommune har sikret, at skraldebilerne bruger 2. generations biodiesel som brændstof, og det betyder, at skraldebilerne udleder op til 90 pct. mindre CO2, end hvis de brugte almindeligt diesel.

 

”Transportsektoren er en af de største forhindringer for, at vi kan indfri vores ambition om at nedbringe CO2-udslippet. Vi kan gå forrest ved at sikre, at kommunens egne biler udleder så lidt CO2 som muligt. Ved at gå foran og have fokus på vores udbud, kan vi være med til at øge efterspørgslen generelt på teknologier, der ikke udleder samme mængde CO2 som hidtil,” siger rådmand i Teknik og Miljø, Kristian Würtz.

 

RenoNorden, som skal levere på udbuddet er glade for, at der bliver stillet krav til, hvordan man skal hente affaldet hos aarhusianerne.

 

”Det er i tråd med vores overordnede politik omkring socialt ansvar. Vi ønsker at bidrage til, at den store mængde af affald, som vi hvert år transporterer, foregår så miljømæssigt korrekt som muligt. Derfor finder vi det spændende, at vi nu i samarbejde med AffaldVarme Aarhus skal til at drifte den opgave med 2 generations biodiesel,” siger Erik Bohn Andreasen, som er driftschef hos RenoNorden.

 

Næste skridt er elektrificering

 

I udbudsfasen har man i AffaldVarme Aarhus også undersøgt mulighederne for el-drift i renovationsarbejdet. Tom Ellegaard er overbevist om, at el-dreven teknologi kommer til at spille en afgørende rolle i de næste udbudsrunder.   ”Vi skal sikre en stærk drift, så aarhusianerne får tømt deres skraldespande. Og lige nu er el-drevne lastbiler, i den størrelse, som der er behov for i Aarhus, ikke færdigudviklet. Det betyder, at både økonomi og driftssikkerhed bliver udfordret. Teknologien flytter sig dog så hurtigt, at det bestemt er en realistisk mulighed med el-drevne skraldebiler i Aarhus på lidt længere sigt,” siger Tom Ellegaard, der er ingeniør i AffaldVarme Aarhus.

 

FAKTA

  • Der kører i alt 21 lastbiler og tømmer affaldsspande i Aarhus.
  • En skraldebil drevet af biodiesel udleder op til 90 % mindre CO2 end en traditionel skraldebil.
  • 2-generationsbiodiesel – også kaldet HVO (Hydrogeneret vegetabilsk olie) - er et vedvarende, grønt dieselprodukt, som er produceret på baggrund af 2. generations biomasser – f.eks. vegetabilske olier eller animalsk fedt. HVO har de samme egenskaber som almindelig diesel, hvorfor brugen af HVO hverken påvirker køretøjers egenskaber eller servicebehov. De store bilproducenter, Scania, Mercedes og MAN har godkendt brugen af HVO i deres normale diesel-køretøjer, der opfylder kravene til Euro 6 normen – og til dels også Euro 5 normen.
  • Der er således ingen ekstraomkostninger ved indkøb af nye køretøjer, der kan køre på HVO. Der er ingen tekniske tilpasninger ved skift mellem brug af HVO og almindelig diesel på et køretøj. Det medfører en høj driftssikkerhed. AffaldVarme Aarhus har p.t. kendskab til 2 busselskaber i Danmark, der anvender HVO som drivmiddel. Til gengæld anvendes HVO i større omfang udenlands. Da der p.t. ikke er et større marked for brug af HVO i Danmark, kan produktet ikke købes på almindelige tankstationer. HVO produceres primært i Sverige, men der findes også dansk produktion på DAKA i Vejle.

 

 

Link til denne side

Nyheder

 
 

Opdateret: 10.4.2017

Afdeling: Teknik og Miljø

Send kommentar:   AffaldVarme Aarhus

Telefon: 89 40 15 00

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code