Gå til sidens indhold
 

Mere end hver tredje aarhusianske rejse skal være en cykelrejse

Projekt: Aarhus Cykelby

Aarhusianerne trodser de stejle bakker og cykler mere og mere. Men målet er, at endnu flere skal vælge jernhesten frem for bilen, og det skal bl.a. nås ved hjælp af endnu mere målrettet kommunikation, erhvervssamarbejde og nye, attraktive supercykelstier.

De kommende år vil der blive brugt 100 mio. kroner på anlæggelsen af en ny supercykelsti mellem Aarhus Hovedbanegård og Lisbjerg via Skejby. Stien skal forbinde nye boligområder, erhvervsområder og bymidte på en bæredygtig og sundhedsfremmende måde. Flere steder vil linjeføringen løbe langs den kommende letbane og overalt hvor det er muligt, vil den krydse nuværende og kommende cykeltrafikale hovednerver.

 

Supercykelstien er seneste store tiltag i en lang række cykelrelaterede projekter, Aarhus Cykelby har gennemført siden 2007 i samarbejde med en række private partnere, bl.a. Veksø og Aros Kommunikation. Målet nu som dengang er at få endnu flere aarhusianere til at cykle og samarbejdet har hidtil været en succes. På landsplan er cykeltrafikken faldende, men i Aarhus steg den fra 2010 til 2012, så hver femte borger nu benytter cyklen på den daglige rejse.

 

Erhvervet bidrager med innovative cykelløsninger

Målet for indsatsen er nu, at 35 % skal tage cyklen til og fra arbejde eller skole, og metoden til at nå de ekstra borgere er mere af det samme. Målrettet kommunikation og branding, iøjnefaldende tiltag og tekniske løsninger udviklet i samarbejde med partnere, der har ekspertise på feltet.

 

En vigtig partner er Veksø, et datterselskab i NRGi-koncernen, som har specialiseret sig i at designe og producere byrumsinventar, og har beskæftiget sig med forbedring af udstyr til cyklister siden etableringen i 1950.

 

Virksomheden har skabt en unik serie cykelrelateret byinventar som f.eks. barometre, der tæller cyklister på en given strækning, gelændere, cyklister kan læne sig opad mens de venter på rødt lys, og pumpestationer med gratis trykluft. Serien er udviklet i samarbejde med Aarhus Byarkitektur og har ført til udvikling af produkter, som Veksø nu eksporterer til cykelprojekter i lande så langt væk som Australien og Mexico.

 

Flere skal cykle på arbejde

På supercykelstien vil Aarhus Cykelby bygge videre på de mest givtige erfaringer fra projektets første år og supplere dem med flere innovative samarbejder. Cyklister vil få prioritet i lyskryds hvis de er mange, Parkér og Cykl terminaler vil blive etableret udenfor byen, så det bliver muligt at stille bilen og køre videre på cyklen, og der vil blive stillet pendlercykler af god kvalitet til rådighed ved Aarhus Hovedbanegård.

 

Indsatsen går ikke kun på udvikling af infrastruktur. En væsentlig del af indsatsen er direkte kommunikation til potentielle cyklister. I foråret 2014 påbegynder Aarhus Cykelby f.eks. en fælles indsats med erhvervsklyngen Business Park Skejby for at få flere til at cykle på arbejde. Målet er, at medarbejderne, i stedet for at bruge tid på at sidde fast i bilkøer, får mere motion i hverdagen og bliver mere tilfredse med at gå på arbejde.

 

Læs mere om projektet

Kontakt

Palle Poulsen

Projektchef

Veksø

Nordensvej 2

7000 Fredericia

Telefon: 79 21 22 88

Mobil: 40 42 70 46

E-mail: 

 

Citat fra Veksø

”Veksøs historie og forretning baserer sig i høj grad på at indgå et tæt samarbejde med kunden for at opfylde deres bestemte behov og sammen arbejde os hen mod det endelige produkt. Så det har stor værdi for os at møde en kunde som Aarhus Cykelby med høje ambitioner og specifikke behov, så vi sammen kan udvikle et produkt med stærk grobund i den anden ende.”


Palle Poulsen

Politisk beslutning

Aarhus Kommunes Cykelhandlingsplan blev vedtaget i 2007 for at stimulere cyklingen som sund, mindre pladskrævende og mere skånsom transportform og for at begrænse væksten i biltrafikken.

 
 

Opdateret: 09.9.2016

Afdeling: Center for Miljø og Energi

Send kommentar: Aarhus Kommune

Telefon: 89 40 22 13

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code