Skal du udskifte dit oliefyr?

Hvis du har et oliefyr, er det en god idé at overveje, om du bør skifte til fjernvarme. Det er ofte både en billigere og grønnere løsning.

Aarhus Kommune har et mål om at blive CO2-neutral senest i 2030, og derfor opfordres alle olieopvarmede ejendomme til at skifte til fjernvarme som led i regeringens klimahandlingsplan.

For selvom det ikke er forbudt at fyre med olie, så må du ifølge bygningsreglementet ikke installere nye oliefyr, når du har mulighed for at tilslutte dig fjernvarme. Dog skal du være opmærksom på, at du kan møde lokale forhold, der kan betyde, at udskiftningen ikke kan forsvares.

Den bedste løsning er derfor at kontakte dit nærmeste fjernvarmeværk, så dine muligheder kan blive undersøgt. Du kan finde kontaktoplysningerne på netop dit fjernvarmeværk på kortet herunder.

Yderligere vejledning og rådgivning om individuelle opvarmningsformer, tilskudsmuligheder, elforbrug og energibesparelser finder du på Energistyrelsens hjemmeside Forbruger | Energistyrelsen (sparenergi.dk)

Sidst opdateret: 17. august 2023