NemID er en sikker løsning i dag, men MitID er et mere tidssvarende ID, der gør os klar til fremtidens digitale muligheder og udfordringer. Du kan bruge MitID til alt det, du tidligere har brugt NemID til, fx logge på netbanken eller læse post fra det offentlige.

Udrulningen af MitID går nu ind i sin afslutning. Pr. 1. november 2022 kan du ikke længere oprette MitID i din bank. Du kan heller ikke længere bruge NemID i banken eller til at godkende kortbetalinger på nettet. Dog kan du fortsat benytte NemID til alle offentlige og nogle private selvbetjeningsløsninger, men MitID er nu den primære ID-løsning i Danmark.

Over en periode vil du opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID – og vil du gerne fortsat kunne betjene dig selv på nettet, så skal du have MitID.

Du kan oprette MitID på følgende måder:

Før du kan få MitID, kan det være nødvendigt, at du opdaterer dine ID-oplysninger i NemID for at bekræfte din identitet. 

Du kan få hjælp i Borgerservice, hvis du oplever problemer i forbindelse med overgangen til MitID.

Husk at bestille tid.

Hvis du skal i Borgerservice for at få hjælp til MitID, så skal du medbringe den korrekte legitimation til dit fysiske fremmøde for at Borgerservice kan hjælpe dig.

Korrekt legitimation er ID med billede. Det gælder:

  • Gyldigt dansk pas
  • Gyldigt dansk kørekort (også digitalt)
  • Opholdskort med cpr-nummer

Hvis du ikke har billed-ID, skal du medbringe to af disse former for legitimation:

  • Navne-, fødsels- eller personattest
  • Sundhedskort (også digitalt)
  • Bopælsattest
  • Legitimationskort udstedt af kommunen
  • Gyldigt udenlandsk pas + sundhedskort
  • Gyldigt udenlands ID-kort + sundhedskort

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag NemID og MitID.

Læs mere om MitID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside