Aarhus Kommunes kunstsamling og udsmykninger

Her kan du gå til en oversigt Aarhus Kommunes kunstsamling og udsmykning som Billedkunstudvalget har indkøbt til kommunens bygninger.

Hvert år indkøber Aarhus Kommunes Billedkunstudvalg værker af lokale samtidskunstnere og kunsthåndværkere til Aarhus Kommunes kunstsamling. Samlingen er på mere end 3000 værker og de fleste af dem er udlånt, hvilket betyder, at de hænger eller står rundt om i kommunens bygninger, som kan være alt fra administrative bygninger til folkeskoler, plejehjem, børnehaver, kontorer, mødelokaler, kantiner, osv.

Formålet med indkøbene er at erhverve kunstværker af høj kvalitet til Aarhus Kommunes bygninger og institutioner gennem køb af kunst hos aarhusianske billedkunstnere. På den måde understøtter kommunen de lokale kunstnere samtidig med, at de kommunale bygninger og lokaler får kunstoplevelser og spændende miljøer for borgere, brugere og medarbejdere i de forskellige bygninger.

Indkøb foretages af Billedkunstudvalget, der i løbet af året besøger billedkunstnere og udvalgte udstillinger.

På vores side om Billedkunstudvalget kan du finde de nuværende medlemmer af Aarhus Kommunes billedkunstudvalg.

Derudover bruger Aarhus Kommune, som en af de få kommuner i landet, 1% af byggesummen hver gang, der bygges nyt eller renoveres kommunale bygninger på kunstnerisk udsmykning. Der arbejdes derfor løbende på at få lavet en oversigt over disse forskellige udsmykninger, der også udgør en del af kommunens kunstsamling.

Gå til oversigten over Aarhus Kommunes kunstsamling og udsmykninger

Billede: Værk af Frederik Rønde Sørensen.

Sidst opdateret: 3. november 2023