Sprogvurdering af 3-årige børn

Alle 3-årige børn i Aarhus Kommune får lavet en sprogvurdering. Det gør vi for at følge dit barns sproglige udvikling og for at kunne tilbyde støtte hvis dit barn har brug for det. Her finder du mere information om sprogvurdering.

En sprogvurdering er en undersøgelse af dit barns sprog. Vurderingen undersøger, om dit barn har et sprog, som man kan forvente af et barn i 3-års alderen. Den undersøger bl.a. dit barns

• kendskab til bestemte ord og begreber
    • opmærksomhed på sprogets lyde.

Dit barn skal sprogvurderes, når det er lige omkring 3 år. Det skal det, fordi det står i loven, at kommunen skal tilbyde sprogstimulering, hvis dit barn har brug for det. Sprogvurderingen hjælper os med at finde ud af, om dit barn har brug for sprogstøtte.

En sprogvurdering tager ca. 30 minutter.

Den foregår normalt som en samtale mellem dit barn og en pædagog, barnet kender. Pædagogen viser bl.a. dit barn forskellige billeder. Dit barn skal svarer på spørgsmål og udpege ting undervejs. Dit barns svar registreres, og ud fra svarene dannes et samlet resultat.

Du får som forælder information om resultatet af en sprogvurdering.

Hvis resultatet viser, at dit barn har brug for sprogstøtte, skal der tilrettelægges sprogstimulerende aktiviteter, som dit barn skal deltage i. Pædagogen vil tale med dig om, hvordan I kan samarbejde om det.

Sprogvurderingen fortæller, om dit barn har en normal sproglig udvikling, set i forhold til dit barns alder. Resultatet kan vise, at dit barn har brug for støtte til at udvikle sit sprog, og hvor stort dette behov er.

Der kan nogle gange være brug for at barnet efterfølgende undersøges af en talehørekonsulent fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.

Hvis dit barn har brug for sprogstøtte, skal der tilrettelægges sprogstimulerende aktiviteter, som dit barn skal deltage i.

Sprogstøtte er planlagte aktiviteter, som retter sig mod, at dit barn udvikler sproget på bestemte områder. F.eks. kan det foregå gennem aktiviteter som

• sange, rim og remser
    • leg og samtale i små grupper
    • dialogisk læsning
    • arbejde med temaer, f.eks. ”æbler”, eller ”forår”

Spørg personalet hvordan de tilrettelægger sprogstøtten for dit barn.

Sidst opdateret: 29. august 2023