Når børn og unge har for meget fravær i skolen, går det ud over deres faglige niveau og trivsel. 

Back2School er et forløb, der hjælper dit barn tilbage i skole. Vi forsøger at løse de udfordringer, som kan være grunden til, at dit barn har svært ved at komme i skole. Det sker i et samarbejde mellem barnet, dig som forælder, skolen og en psykolog fra Aarhus Kommune. 

Hvordan foregår forløbet? 

  • Du og dit barn mødes med psykologen 10 gange.
    Det er vigtigt, at begge forældre deltager i samtalerne.
  • Du og dit barn mødes med skolen 3 gange.
    Psykologen deltager også i skolemøderne.  
  • Du og dit barn skal arbejde med hjemmeopgaver mellem samtalerne.
    Du vil få hjælp til, hvordan du støtter barnet bedst muligt med hjemmeopgaverne.
  • Du og dit barn får en opfølgende samtale med psykologen tre måneder efter forløbets afslutning.

Inden forløbet begynder, skal du udfylde to spørgeskemaer. Herefter bliver du og dit barn inviteret til en afklarende samtale med psykologen. Her fortæller du psykologen mere om jeres situation og behov. Når forløbet er slut, skal du også udfylde et spørgeskema.  

Forløbet vil blive tilpasset efter, hvad du og dit barn har behov for. 

  • Fire eller flere fraværstilfælde den seneste måned.
  • 10 % ulovligt fravær den seneste måned.
  • 11 eller flere fraværstilfælde seneste skoleår.
  • 10 % samlet fravær det seneste skoleår.
  • Går dit barn på en folkeskole?
    Du kan kontakte Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), hvis dit barn har for meget fravær.
    Ring til PPR på 89 40 37 77, mandag – fredag mellem kl. 09.00 – 13.00.
  • Går dit barn på en privat- eller friskole?
    Du skal tage kontakt til dit barns skole, hvis dit barn har for meget fravær.
    Skolen skal kontakte Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)

Samtalerne med psykologen finder sted på hverdage mellem kl. 08.00 - 16.00 på en folkeskole i Aarhus.

Møderne med dit barns skole finder sted på skolen. 

Back2School forløbet tager tre måneder.

I bliver inviteret til en opfølgende samtale med psykologen cirka tre måneder efter forløbets afslutning.

Næsten halvdelen oplever, at barnets fravær er faldet markant efter forløbet. 

Samtidig oplever de fleste, at deres barns udfordringer (f.eks. angst, depression eller adfærdsproblemer) bliver væsentligt mindre.

De fleste oplever også, at barnets sociale og følelsesmæssige udfordringer er minimeret.