Krisehjælp til forældre som har mistet et barn

Hvis du står i den svære situation at have mistet et barn, kan du få tilbudt hjælp og støtte. Tilbuddene er regionale, kommunale eller fra frivillige og private organisationer.

Vores almene sundhedssystem tilbyder behandlingsforløb i forbindelse med dødsfald. Kontakt din læge, som kan henvise dig.

Landsforeningen Forældre & Sorg tilbyder gratis terapi til alle forældre, uanset om de har mistet under graviditeten, et lille barn, et større barn, en ung eller en voksen – og uanset dødsårsag. Derudover tilbyder organisationen sorgseminarer, landsdækkende sorggrupper, forældrerådgivning ift. søskende og arbejdspladsforløb.

Besøg Forældre og Sorgs hjemmeside

Hvis dit barn var tilknyttet en afdeling på et af sygehusene i Region Midtjylland, tilbyder regionen også sorggrupper til forældre som har mistet et barn. Kontakt den afdeling, hvor dit barn har været tilknyttet for at høre mere.

Se oversigt over hospitaler i Region Midtjylland

Det kan fx være, du eller andre i familien har sociale, fysiske eller psykiske udfordringer, eller at søskendes trivsel og udvikling er i fare. Kontakt Familiecentret eller din sagsbehandler, som vil vurdere, om du eller din familie har ret til anden støtte efter servicelovens bestemmelser.

Du er også velkommen til at kontakte eller komme forbi og få åben råd og vejledning på Sønder Allé eller Psykiatriens Hus. Find links til råd og vejledning her på siden.

Det Nationale Sorgcenter tilbyder psykologhjælp til børn og unge under 28 år, der har mistet en person i deres nærhed, og som har en kompliceret sorgreaktion.

Læs om kompliceret sorgreaktion på Det Nationale Sorgcenters Hjemmeside

Sorggrupper for børn

Alle børn har brug for at tale om deres sorg, men ikke alle har brug for behandling. Børnecentret i Aarhus Kommune tilbyder støtte til de børn, der har mistet forældre, søskende eller andre i deres nærhed og har brug for behandling. Disse børn kan deltage i en sorggruppe. Som forælder, kan du også få hjælp til at støtte dit barn. Sorggrupperne oprettes først, når der er nok børn til det. Kontakt Familiecentret, hvis du har brug for hjælp.

Familiecentret

Hvis dit barn, ikke har brug for behandling ifm. sorgen, men gerne vil indgå i et gruppeforløb med andre ligestillede børn i sorg, kan han eller hun få hjælp hos frivillige foreninger.

Se frivillige foreningers tilbud om sorggrupper til børn, unge og voksne

Foreningen Skyggebørn tilbyder gratis sorggrupper for børn 4-9 år, 10-17 år og 18-28 år.

Besøg Skyggebørns hjemmeside

Sidst opdateret: 8. april 2024