Priser og betaling
Priser for parkering
Gul zone - gadeparkering |
De første to timer 1. time/ 0 kr. pr. time Efter de to timer Hverdage: 8.00-19.00 / 22 kr. pr. time |
Rød zone - gadeparkering |
Hverdage: 8.00-19.00 / 22 kr. pr. time |
Grøn zone - P-anlæg, P-huse (Navitas, Busgadehuset, Nørreport og Kalkværksvej) |
Hverdage: 8.00-19.00 / 17 kr. pr. time |
Nul-emissionsbils-zone (kun 100 % el- og brintbiler)
Læs mere om den nye parkeringsordning for nul-emissionsbiler (elbiler) her |
De fire første timer
|
Prisberegner
Her finder du Aarhus Kommunes parkeringsprisberegner
Vær opmærksom på at prisberegneren ikke kan bruges i Internet Explorer.
Betal med din smartphone
Aarhus Kommune har aftaler med fem forskellige ordninger, der gør det muligt at betale for parkering med smartphone. Ordningerne koster en transaktionsafgift per gang samt den normale parkeringstakst.
Betaling for parkering er forudbetalt - hvad enten man betaler i app eller i betalingsautomat. For at få mere information om betaling med app, kan du besøge udbydernes hjemmesider herunder.
Det er underordnet, hvilken app du bruger. Alle apps er landsdækkende og kan bruges i alle zoner.
Betaling i p-automater
Du kan betale med kreditkort ved samtlige p-automater i Aarhus Kommune.
Fra d. 1. januar 2019 skal du betale forud for din parkering. Det er muligt at betale forud for op til 72 timer. Du skal indtaste din bils nummerplade, når du forudbetaler for din parkering.
Vær opmærksom på, at et køb ikke kan fortrydes, og at det betalte beløb ikke kan refunderes.
Spørgsmål og svar vedrørende p-automater
Her finder du svar på en række spørgsmål omkring brugen af de kommunale p-automater.
Jeg har tastet en forkert nummerplade, hvad gør jeg?
Du kan købe en ny billet og sende en kopi af begge billetter ind til parkering@aarhus.dk, med oplysning om dit fulde navn og adresse. Så kan vi tilbagebetale via din Nem-konto. Har du ikke kvitteringerne, kan du sende et skærmdump af din betaling fra banken.
Jeg har købt for lidt parkeringstid, hvad gør jeg?
Hvis du ved en fejl køber for lidt parkeringstid, kan du købe en ny billet med den korrekte ønskede tid og herefter sende en kopi af begge kvitteringer ind til parkering@aarhus.dk. I mailen skal du oplyse dit fulde navn og adresse samt de sidste fire cifre af det kortnummer du benyttede. Har du ikke kvitteringerne kan du sende et skærmdump af din betaling fra banken. Vi kan herefter refundere det beløb, du betalte for den første billet.
Jeg har købt for meget tid, hvad gør jeg?
Vi kan desværre ikke refundere, hvis du har købt for meget parkeringstid, da vi ikke har mulighed for at kontrollere, om du parkerede i hele perioden.
Automaten virker ikke, hvad gør jeg?
Du kan gå til nærmeste automat og købe en billet der, eller du kan downloade en af de apps, som står på automaten: ParkOne, ParkPark, Easy Park, ParkMan, WayToPark eller Parkometer.
Skal jeg betale for parkering, hvis jeg har et handicapskilt?
Nej, med et handicapskilt synligt i vinduet kan du holde gratis ved de offentlige parkeringsautomater.