03e. Parkeringsplads reserveret til elbiler

Læs mere om parkering på parkeringsplads reserveret til elbiler i Aarhus Kommune her.

Det er ulovligt at parkere et køretøj, der ikke er en elbil, på en parkeringsplads reserveret til elbiler.

Det skyldes, at elbiler skal have mulighed for tilkomme kommunens ladestandere, som er placeret ved disse pladser. Elbiler defineres som:

1) Eldrevne køretøjer, som udelukkende drives af el.

eller

2) Køretøjer, som drives af el i kombination med benzin eller anden brændsel, og hvor opladningen af køretøjet kan ske ved hjælp af ekstern strømforsyning (plugin hybridbiler).

Pladserne til elbiler er tydeligt afmærket med skilte eller med tekst på kørebanen i overensstemmelse med illustrationen nedenfor.

Bilen med det røde kryds er således ikke en elbil, hvorfor parkeringen er ulovlig.

" "

Relevant retspraksis

Fogedretten i København d. 11. februar 2014

En bilist var blevet pålagt en parkeringsafgift for at have parkeret i en parkeringsbås reserveret til elbiler. Reserveringen var tydeligt markeret med skilt ved parkeringsbåsen. Bilisten mente ikke, at afgiften var korrekt pålagt, eftersom Københavns Kommune ikke havde ret til at reservere parkeringsbåse til bestemte biler.

Fogedretten fandt, at afgiften var korrekt pålagt, idet kommunen jf. Færdselsloven havde ret til at reservere parkeringsbåse til elbiler, og jf. Vejbekendtgørelsen havde skiltet korrekt hermed.

Fogedretten i København d. 11. februar 2014

En bilist var blevet pålagt en parkeringsafgift for at parkere på en parkeringsplads, som var forbeholdt elbiler. Bilisten mente ikke, at afgiften var korrekt pålagt, idet reserveringen til elbiler ikke var tilstrækkelig tydelig.

Fogedretten fandt, at afgiften var korrekt pålagt, eftersom skiltningen ved pladsen med tydelighed markerede, at parkeringspladsen var forbeholdt elbiler.

Sidst opdateret: 11. december 2023