Spørgsmål til parkering for nul-emissionsbiler (elbiler)

Aarhus Byråd har vedtaget en ny parkeringsordning for nul-emissionsbiler (elbiler) på kommunale betalingsparkeringspladser, der skal understøtte den grønne omstilling. Ordningen er en rabatordning, hvor taksten de 4 første timer er til 0 kr pr. kalenderdøgn. Man skal derfor, ved parkeringens start, registrere sig i automat eller app.

Nedenfor kan du få svar på dine spørgsmål om den nye parkeringsordning for nul-emissionsbiler (elbiler), der træder i kraft den 1. oktober 2021.

Du kan læse byrådsbeslutningen her.

Byrådet har besluttet, at den nye ordning gælder for nul-emissionsbiler. Ordningen gælder derfor for elbiler og brintbiler, men ikke for plugin-hybridbiler og hybridbiler.

Hybridbiler anses ikke som nul-emissionsbiler og er derfor ikke omfattet af denne rabatordning.

De skal derfor altid parkere på samme vilkår som almindelige biler, der bruger fossile brændstoffer.

Hybridbiler med plugin anses ikke som nul-emissionsbiler og er derfor ikke omfattet af denne rabatordning.

De må dog gerne anvende elbils-ladepladserne som er tidsbegrænset i 3 timer. Her skal der altid anvendes p-skive.

Betalingsautomaten registrerer automatisk, om dit køretøj kan anvende rabatordningen.

Du skal derfor ikke gøre noget aktivt for at tilvælge ordningen, men du skal stadig vælge parkeringstid og igangsætte parkeringen.

Vær opmærksom på, at nul-emissionsbiler kun omfatter rene el-biler og brint biler. Hybridbiler er ikke omfattet.

Har du brug for fire timer eller mindre, når du parkerer, så skal du vælge betalingsmetode "0 kr. op til 4 timer".

Her er kreditkort-oplysninger ikke nødvendige.

Har du brug for mere end 4 timer, så skal du vælge betalingsmetode "kort" eller "Mobilepay".

EasyPark

Der vil være en dropdown menu, hvor "Nul-emissions bil zone 35" fremgår.

Alternativt skal man aktivt vælge zonen. Dette gør du ved at indtaste ”35" i søgefeltet.

Muligheden "Nul-emissions bil zone 35 Aarhus kommune" skal vælges.

Herefter skal du vælge parkeringstid og igangsætte parkeringen.

OK-appen registrerer automatisk, om dit køretøj kan anvende rabatordningen.

ParkPark

ParkPark-appen registrerer automatisk, om dit køretøj kan anvende rabatordningen.

ParkOne

ParkMan

I appen bliver man bedt om at specificere køretøjstypen.

Efter køretøjstypen er specificeret, skal du ikke gøre noget aktivt for at tilvælge ordningen, men du skal stadig vælge parkeringstid og igangsætte parkeringen.

Du opnår rabatten, når du parkerer på en betalingsparkeringsplads. Det er vigtigt, at du registrerer din parkering ved parkeringens start i parkeringsapp eller betalingsautomat. Det er ikke tilstrækkeligt at sætte p-skiven.

Registrerer du din parkering i en parkeringsapp, skal du selv være opmærksom på, at din betalingsapp understøtter rabatordningen.

Byrådet har med godkendelsen af den nye ordning for elbiler valgt at differentiere mellem nul-emissionsbiler og lav-emissionsbiler.

El- og brintbiler betegnes som nul-emissionsbiler, da deres officielle CO2-udledning er sat til 0 gram pr. kilometer. En plugin-hybridbil vil typisk have en CO2-udledning på 40-50 gram pr. kilometer, hvorfor den betegnes som en lav-emissionsbil.

Politisk har det været et ønske, at kun nul-emissionsbiler blev omfattet af den nye ordning for elbiler.

Du kan læse mere om beslutningen her (side 4).

Nej, det kan du ikke. Når du parkerer på en kommunal betalingsparkeringsplads, skal du altid registrere din parkering i en parkeringsapp eller i en betalingsautomat. Når du registrerer din parkering, opnår din nul-emissionsbil (elbil) automatisk de første 4 timers gratis parkering pr. kalenderdøgn.

Du kan maksimalt opnå 4 timers rabat i alt.

Parkerer du med din nul-emissionsbil anbefaler vi, at du vælger ”nul-emission” i parkeringsautomaten. Så er du sikret den korrekte betalingstakst efter 4 timers parkering.

Tilsvarende gør sig gældende hvis du benytter app som betalingsmetode.

Registrerer du din parkering i en parkeringsapp, skal du selv være opmærksom på, at du opnår rabatten ved den valgte betalingsapp.

Efter 4 timers parkering betaler nul-emissionsbiler (elbiler) samme timetakst som i grøn zone.

Timetaksten fremgår af nedenstående tabel.

Du kan kun opnå de 4 timers rabat på en kommunal betalingsparkeringsplads.

Rabatordningen gælder ikke på private parkeringspladser eller private parkeringsanlæg.

Ja, det kan du under forudsætning af, at du parkerer med en nul-emissionsbil.

Når du parkerer på en reserveret elbilsplads, er det tilladt at holde i 3 timer. Du skal blot huske at stille p-skiven. Du kan parkere på en reserveret elbilsplads med en nul-emissionsbil og en plugin-hybridbil. Hybridbiler uden plugin må ikke parkere på pladserne.

Flytter du din nul-emissionsbil til en kommunal betalingsparkeringsplads, opnår du de 4 timers rabat ved at registrere din parkering i parkeringsapp eller betalingsautomat.

Rabatten gælder ikke for plugin-hybridbiler og hybridbiler.

Ja, det må du gerne. For at opnå rabatten skal du registrere din parkering i parkeringsapp eller betalingsautomat.

Rabatten gælder også for dig med en nul-emissionsbil, selvom du ikke bor i Aarhus Kommune. For at opnå rabatten skal du blot huske at registrere din parkering i parkeringsapp eller betalingsautomat.

Parkerer du ved en parkeringsplads med ladestander, som ikke er skiltet med 3 timers tidsbegrænsning, så er det en betalingsparkeringsplads, og du skal registrere din parkering i betalingsautomat eller app. Så får du 4 timers rabat herigennem.

Du kan ikke opnå de 4 timers rabat, når du parkerer ved en ladestander, hvor der er skiltet, at det er reserveret som elbilsplads. Her er det er kun tilladt at parkere i 3 timer, og du skal huske at stille p-skiven. En reserveret elbilsplads vil være skiltet som nedenfor.

" "

Sidst opdateret: 23. april 2024