Er dit uheld sket på grund af sne og glat føre?

Hvis du vil søge erstatning efter et uheld, der er sket på grund af sne og glat føre, er det vigtigt, at du kender de gældende regler.

Kommunens renholdelsespligt

Aarhus Kommune har, som vejmyndighed, pligt til at rydde sne og bekæmpe glat føre på kommuneveje, cykelstier og kommunale parkeringspladser med videre. Kommunen bestemmer selv omfanget og rækkefølgen af arbejdet med vinterbekæmpelsen. For eksempel vil kraftigt snefald altid betyde glatte veje i nogle timer, fordi det ikke er praktisk muligt at sætte tilstrækkeligt materiel og mandskab ind for at forhindre det.

Klik her for at læse om reglerne i vores regulativ.

Borgernes pligt til at færdes efter forholdene

Trafikanter har altid pligt til at køre og gå efter forholdene både i forhold til vejret og vejens tilstand. Er veje eller gangarealer glatte, som følge af sne og is, skal du bevæge dig forsigtigt.

Undlader du at færdes efter forholdene, kan kommunen ikke gøres erstatningsansvarlig for eventuelle skader.

Anmeld din skade her
    Sidst opdateret: 11. oktober 2023