Gå til sidens indhold

Obligatorisk digital ansøgning om tillæg

Det er obligatorisk at søge kommunen om almindeligt- og udvidet helbredstillæg og personligt tillæg digitalt

Hvem skal søge digitalt?

Det skal alle folkepensionister og førtidspensionister tilkendt førtidspension før 1. januar 2003

Hvis du vil ansøge kommunen om almindeligt helbredstillæg, udvidet helbredstillæg eller personligt tillæg, eller søge om fornyelse

af en bevilling, når den udløber, skal du fra 1. december gøre det digitalt.

 

Hvilke tillæg?

Almindeligt helbredstillæg kan ydes til udgifter til al behandling og medicin, hvortil der gives tilskud efter sundhedsloven, når du har et helbredskort.

Udvidet helbredstillæg kan ydes til egen udgift til tandproteser, briller og fodbehandling, når du har et helbredskort.

Personligt tillæg kan søges til rimelige og nødvendige udgifter, hvis dine økonomiske forhold er særligt vanskelige.

 

 

Sådan gør du

Du skal ansøge digitalt med din NemId på borger.dk.

Her ligger ansøgningsskemaer, som du udfylder og sender til kommunen fra borger.dk.

Du kan få hjælp på Den digitale hotline på telefon 7020 0000.

Den digitale hotline er åben mandag – torsdag kl. 9.00 – 21.00, fredag kl. 9.00 – 17.00 og søndag kl. 17.00 – 21.00

Du kan også få f.eks. en pårørende til at søge for dig.

På mange af kommunens lokalcentre findes der datastuer, hvor du muligvis også kan få hjælp. Spørg på dit lokalcenter.

Hvis du ikke selv kan søge digitalt, eller har f.eks. en pårørende, der kan hjælpe dig, skal du henvende dig i

Pensionsafdelingen, Værkmestergade 15. Her kan du få hjælp til den digitale ansøgning. Det er vigtigt du tager dit NemId nøglekort

med.

 

 

Ansøgning om fritagelse for digital ansøgning

Hvis du ikke med hjælp fra en pårørende eller fra Pensionsafdelingen kan søge digitalt, vil Pensionsafdelingen

vurdere, om du kan blive fritaget for digital ansøgning.

Selv om du har en generel fritagelse fra digital post, betyder det ikke, at du er fritaget for at søge de nævnte tillæg digitalt.
Fritagelse herfor kræver helt særlige forhold og skal afgøres af Pensionsafdelingen

 

Beslutningen om digital ansøgning gælder for hele Danmark.

 

Kontakt

Ydelsescenter Aarhus - Pensionsafdelingen

Beskæftigelsesforvaltningen

Værkmestergade 15 B

8000 Aarhus C

Telefon: 89 40 20 00

Digital Post:  Skriv til os (Via NemID)

Åbningstider:
Mandag - fredag kl. 9-14.Torsdag til kl.17

Telefontider:
Mandag - fredag kl. 9-14

 
 
 

Opdateret: 02.3.2017

Afdeling: Sociale Forhold og Beskæftigelse

Send kommentar:  

Telefon: 89 40 20 00

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code