Gå til sidens indhold

IT og digitalisering

I disse år foregår der en intens digitalisering på mange områder i det offentlige. Nogle ældre er helt med på udviklingen og for andre volder digitaliseringen problemer. Her kan du finde information, råd og vejledning om offentlig digitalisering og IT for ældre.

Digital Post

Alle borgere modtager deres post fra det offentlige i den digitale postkasse på borger.dk/e-boks.dk. Det er vigtigt, at du husker at tjekke din digitale postkasse.

 

Hvis du ikke kan benytte Digital Post, kan du få en fritagelse, så du fortsat modtager din post i fysisk form. Du kan enten selv aflevere en blanket på Borgerservice eller få en pårørende til at udfylde en fuldmagt. Du kan finde fuldmagten på borger.dk

 

Det er også muligt at få hjælp på Folkestedets netcafé, på lokalbibliotekernes NemBS eller hos Borgerservice.

 

Hvis du har fået en fritagelse, men gerne vil benytte Digital Post alligevel, skal du blot logge ind på borger.dk/e-boks.dk og tilmelde dig igen.

 

En læseadgang kan være en løsning, hvis du gerne vil dele din post med en pårørende. Log ind på borger.dk eller kontakt Borgerservice for yderligere information.

 

Selvbetjening på borger.dk

Hvis du skal søge om ydelser såsom folkepension, boligstøtte, hjælpemidler osv. skal du gøre det via www.borger.dk (nyt vindue)eller www.aarhus.dk (nyt vindue).

 

Hvis du ikke har mulighed for at søge digitalt, kan du ringe til Borgerservice og få vejledning.

NemID

For at benytte de digitale løsninger har du brug for et NemID. NemID fungerer som din personlige ID og underskrift på internettet og består af tre dele: Et brugernavn, et kodeord og et nøglekort. Du kan selv bestille NemID på www.nemid.nu, hvis du har gyldigt pas eller kørekort. Du kan også få udstedt NemID på Borgerservice samt på de fleste lokalbiblioteker, hvis du tager gyldigt pas eller kørekort med.

 

Har du hverken gyldigt kørekort eller pas, medbringes sundhedskort, navneattest, pensionsopgørelse eller skatteopgørelse ved bestilling. NemID sendes til din privatadresse.

Læs mere

Læs mere om Digital Post, NemID og offentlig selvbetjening på:

 

www.borger.dk (nyt vindue)

www.e-boks.dk (nyt vindue)

www.nemid.nu (nyt vindue)

 

Få hjælp til IT

Få telefonisk hjælp til Digital Post og Digital Selvbetjening. Kontakt:

 

  • Den Digitale Hotline på 70 20 00 00
  • Borgerservice på 89 40 22 22
  • Borger.dk's hjælpetelefon på 70 10 18 81

 

Se flere muligheder for hjælp til IT i Aarhus

 

 
 

Opdateret: 11.10.2016

Afdeling:

Send kommentar: Sundhed og Omsorg

Telefon: 89 40 20 00

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code