Gå til sidens indhold
Nethandel

E-handel i Aarhus Kommune

Aarhus Kommune benytter sig af KMDs e-handelsløsning, der giver brugerne mulighed for at foretage varebestillingen elektronisk.

Hvad betyder det for dig som leverandør?

Aarhus Kommune prioriterer således leverandører der kan leve op til kommunens krav vedrørende e-handel - herunder leverandørernes muligheder for at udarbejde elektroniske vare- og priskataloger og gennemføre elektronisk fakturering.

 

Til orientering for leverandørerne kan det oplyses, at anvendelse af Aarhus Kommunes e-handelssystem er obligatorisk internt i kommunen. Uddannelsen af kommunens brugere (disponenter) sker gradvist i takt med at de enkelte vareområder omlægges til e-handel.

 

Hvordan foregår arbejdet med indførelse af e-handel ?

For Aarhus Kommune berører e-handel dels aftaleindgåelsen med vores leverandører, og dels den efterfølgende brug af disse aftaler i dagligdagen - selve disponeringsprocessen.

 

I forbindelse med et udbud af et givet vareområde eller en tjenesteydelse vurderes det, hvorvidt det pågældende område er egnet til e-handel. Denne vurdering foretages af Borgmesterens Afdeling, Indkøb og Udbud i samarbejde med de decentrale indkøbsfunktioner i magistratsafdelingerne. Alle områder er egnet til elektronisk fakturering, men alle områder er ikke lige egnet til elektronisk bestilling (med efterfølgende automatisk bogføring og betaling).

 

Hvis det pågældende område vurderes egnet til elektronisk bestilling, skal der - i forbindelse med at indkøbsaftalen indgås - udarbejdes et elektronisk vare- og priskatalog på den pågældende leverandørs produkter/ydelser til kommunens e-handelssystem. Kataloget skal indeholde de oplysninger, som den enkelte disponent har brug for til at vurdere produktet - eksempelvis pris, produktbeskrivelse, billede, miljømærkning mv.

 

På den måde skal indførelsen af e-handel bl.a. gøre det lettere for kommunens mange afdelinger, institutioner mv. at anvende kommunens indgåede indkøbsaftaler - til gavn for såvel kommunen som leverandørerne der er indgået indkøbsaftaler med.

 
 

Opdateret: 02.2.2017

Afdeling: Borgmesterens Afdeling

Send kommentar:   Indkøb & Udbud

Telefon: 89 40 60 00

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code