Gå til sidens indhold

Få NemID

NemID er din digitale signatur. Den giver dig adgang til det offentlige og private på nettet.

Værd at vide om NemID

Hvad er NemID

NemID sørger for at kryptere de personlige informationer, som du sender til Aarhus Kommune - for eksempel CPR-nummer og adresse. På den måde er den din sikkerhed for, at uvedkommende ikke får fat i dine informationer.

 

På de fleste offentlige hjemmesider kan du bruge NemID. På Aarhus Kommunes hjemmeside kan du blandt andet bruge NemID til at melde flytning, opskrive dit barn til pasning eller søge om boligstøtte.

Bestil NemID

Har du et gyldigt pas eller kørekort, kan du bestille NemID på nettet.


Bestil NemID (åbner nyt vindue)

Gyldig legitimation til at få NemID

Skal du have udstedt NemID hos Borgerservice, skal du medbringe gyldig (ikke udløbet) legitimation, så vi kan kontrollere din identitet

 

Legitimation med billede

Du skal medbringe en af de følgende typer billedlegitimation:

 

  • Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land, Grønland eller Færøerne 
  • Pas 
  • Forsvarets identitetskort (fra DK) 
  • NATO-pas 
  • Politilegitimationskort (fra DK) 
  • Tidsubegrænset opholdstilladelse med billede udstedt i Danmark 
  • Danske pengeinstitutters ID-kort
  • Nationalt identitetskort med billede udstedt af offentlig myndighed i hjemland, og som kan anvendes som rejsedokument i Schengen-lande.   

Gyldig legitimation uden billede

Hvis du ikke har billedlegitimation, skal du medbringe to andre typer af legitimation, hvoraf den ene type skal indeholde cpr-nummer.

 

Du skal være opmærksom på, at du ved fremvisning af legitimation uden billede ikke kan få udleveret nøglekortet med det samme, men at det sendes til din folkeregisteradresse.

 

  • Dåbs- eller navneattest
  • Sundhedskort (Sygesikringskort) eller bopælsattest
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra Skat
  • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (max. tre måneder gammel)

 

Bemærk, at mindst det ene af legitimationsbeviserne skal være sundhedskort (sygesikringskort), bopælsattest eller dåbs- eller navneattest.

 

Bemærk også, at hvis dit NemID er oprettet via din bank, og du senere ønsker at tilknytte offentlig digital signatur via borgerservice, skal du fremvise billedlegitimation.

 
 

Opdateret: 25.4.2017

Afdeling: Kultur og Borgerservice

Send kommentar: Borgerservice og Biblioteker

Telefon: 89 40 22 22

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code