Sagsbehandlingsfrister i Socialforvaltningen
Socialforvaltningen har i henhold til retssikkerhedsloven paragraf 3, stk. 2 fastsat frister for de enkelte områder på det sociale område.
I paragraf 3 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale området (Retssikkerhedsloven) er det fastlagt, at kommunerne skal:
- Behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt.
- Fastsætte en generel frist for, hvornår der skal være truffet en afgørelse. Fristerne kan afhænge af de enkelte sagstyper.
- Give borgerne besked, hvis fristen i en konkret sag ikke kan overholdes.
- Oplyse om, hvilke frister, som gælder i kommunen.
Aarhus Kommunes byråd har fastsat følgende:
- Ved alle henvendelser fra borgere, skal der gives en bekræftelse til borgeren på modtagelse af henvendelsen inden 14 dage.
- I sager, hvor der normalt kan træffes afgørelse samtidig med - eller umiddelbart efter tidspunktet for henvendelse - skal borgeren senest efter 14 dage have modtaget en afgørelse.
- I sager, hvor der er fastlagt en længere generel frist for behandling af sagen, skal der gives orientering om sagens videre forløb samtidig med bekræftelse på modtagelse af henvendelsen
- Hvis særlige forhold forsinker en afgørelse, skal borgeren gives besked om årsagen til forsinkelsen, og hvad der videre skal ske i sagen, inden en afgørelse kan træffes.
Socialforvaltningen har i henhold til Retssikkerhedsloven paragraf 3, stk. 2 fastsat følgende frister for de enkelte områder på det sociale område:
For Familier, Børn og Unge
Familieorienteret rådgivning til børn, unge og deres familier
- Svarfrist inden to uger regnet fra tidspunktet fra henvendelsen til den rådgivende samtale finder sted.
Friplads
- Fastsættelse af forældrebetaling for ophold i dagtilbud og klub - herunder hel eller delvis friplads af økonomiske grunde - fire uger.
- Nedsættelse elle fritagelse for forældrebetaling, når det må anses for særligt påkrævet, at barnet har ophold i dagtilbud eller klub - hel eller delvis friplads af sociale eller pædagogiske grunde - otte uger.
Børn og unge med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
- Merudgiftsydelse - månedligt standardbeløb - otte uger.
- Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til forældre med børn med handicap - otte uger.
- Ledsageordning for 16- til 18-årige - fire uger.
- Ansættelse af nærtstående til pasning af barn med handicap eller alvorlig syg - fire uger.
Foranstaltninger for børn, unge og deres familier
- Efter den lovpligtige (paragraf 50-undersøgelse) undersøgelse af om et barn eller ung har behov for særlig støtte, som er en forudsætning for at iværksætte relevant foranstaltning, er der en frist på - fire uger.
Hjemviste sager
- I ankesager, der hjemvises fra Ankestyrelsen til ny behandling, skal der træffes ny afgørelse inden for fire uger.
For Voksenhandicap
Voksne med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
- Ledsageordning jf. paragraf 97 i Serviceloven – op til fire uger.
- Merudgiftsydelse jf. paragraf 100 i Serviceloven – op til tre måneder.
- BPA handicaphjælperordning jf. paragraf 96 i Serviceloven – op til fire måneder.
- Almene boliger med bostøtte jf. paragraf 85 i Serviceloven og boformer jf. paragrafferne 107-108 i Serviceloven – op til fire måneder.
- Beskyttet beskæftigelse og samværstilbud jf. paragrafferne 103-104 i Serviceloven – op til tre måneder.
Hjemviste sager
- I ankesager, der hjemvises fra Ankestyrelsen til ny behandling, skal der træffes ny afgørelse inden for fire uger.
For Socialpsykiatri og Udsatte Voksne
Stofmisbrug
- Tilbud om behandling af stofmisbrugere - to uger.
Hjemviste sager
- I ankesager, der hjemvises fra Ankestyrelsen til ny behandling, skal der træffes ny afgørelse inden for fire uger.