Aarhus Kommunes Handicapråd
Handicaprådet skal rådgive byrådet i handicappolitiske spørgsmål og formidle synspunkter mellem borgere og byrådet om lokalpolitiske forhold, som vedkommer mennesker med handicap.
Formål og opgaver
Handicaprådet skal fungere som rådgiver for byrådet i forhold til handicappolitiske spørgsmål.
Handicaprådet skal følge og vurdere vilkårene for alle grupper af mennesker med handicap i Aarhus Kommune. Rådet har ikke beføjelse til at træffe beslutninger om tiltag, som kommunen skal iværksætte.
Handicaprådet skal forholde sig til overordnede sager, der vedrører handicappolitiske spørgsmål på tværs af alle opgave- og politikområder i kommunen. Byrådet skal derfor høre handicaprådet om alle initiativer og forhold, som har betydning for borgere med handicap.
Handicaprådet behandler spørgsmål af generel karakter inden for handicapområdet. Spørgsmålene kan f.eks. dreje sig om offentlig transport, adgangsforhold, arbejdsmarkedsforhold og boligforhold.
Handicaprådet kan ikke træffe afgørelser i eller behandle enkeltsager.
Medlemmer
Handicaprådet består af 14 medlemmer og virker for en 4-årig periode svarende til byrådets valgperiode.
Medlemmerne er fordelt ligeligt mellem handicaporganisationerne og kommunen og udpeget af henholdsvis Aarhus Byråd, Danske Handicaporganisationer og handicaporganisationerne uden for DH.
Medlem |
Suppleant |
Formand: |
Lars P. Jacobsen |
Næstformand: |
Jan Ravn Christensen |
Peter Bach-Nielsen |
Jette Sloth Flohr |
Sanne Lauridsen |
Helle Kaas Schmidt |
Birte Rerup |
Marie-Louise Hahn |
Mogens Toustrup |
Helen Conway-Blake |
Nina Rasmussen |
Gunvor Trinderup Schaldemose |
Mette Storgaard Andersen |
Esben Kullberg |
Mahad Yussuf |
Anette Poulsen |
Almaz Mengesha |
Knud N. Mathiesen |
Jan Kirkegaard |
Lotte Fensbo |
Natascha Mannemar Jensen |
Ruth Lehm |
Jens Lassen |
Søren Hougaard Jensen |
Trine Buus Karlsen |
Dennis Kaab Erichsen |
Forretningsorden
Her finder du forretningsordenen for Handicapråd som er vedtaget d. 30.01.2014.