Højklasset kollektiv trafik - etape 2
Baggrund
Kommunerne i Østjylland har en fælles vision om et effektivt kollektivt trafiksystem. Bustrafikken blev omlagt i 2011, med effektive A-buslinjer og letbanens etape 1, som nu er i drift.
Letbaner giver en komfortabel rejse uafhængig af trængslen på vejene og med høj rejsehastighed, præcision og kapacitet.
Med etape 1 blev Grenåbanen og Odderbanen koblet sammen med 12 km nye spor, og tilbyder transport mellem et stort antal boliger, arbejdspladser og uddannelsespladser. Etape 2 skal give samme højklassede kollektive trafiktilbud fra den vestlige del af Aarhus, gennem midtbyen og ud på Aarhus Ø. Perspektivet er forbindelse til en ny station på hovedbanen i Brabrand og på længere sigt til en ny hurtig bane til Silkeborg.
Mod nord videreføres letbanen fra Lisbjergskolen til et "Parker og Rejs"-anlæg ved E45 og med forbindelse til den eksisterende station på hovedbanen i Hinnerup. Sammenhængen til tog på hovedbanen vil give mange pendlere mulighed for mere direkte kollektiv rejse til arbejde eller uddannelse i Aarhus.
Letbaner er det rigtige valg, hvor der er flest passagerer, men bus-systemer kan også tilbyde høj rejsehastighed og præcision, hvis de kan køre uafhængigt af biltrafikken.
Derfor undersøges begge muligheder.
Kort over linjeføringer
Der er følgende forskellige opdelinger: Nørreport-Aarhus Ø, Spanien-Brabrand, Lisbjergskolen-Hinnerup og Brabrand Station
Tidslinje
Relevante links
Relevante dokumenter
På denne side er alle materialer samlet om etape 2.
2018
5/7 - Skilteguide til standsningssteder
VVM for etape 2 (link til Aarhus Kommune)
2016
16/12 - Aarhus Letbane etape 2 oplandsanalyse
1/11 - Beskrivelse af 8 alternative linjeføringer Aarhus Ø - Brabrand
16/9 - 7/11 - Tekniske baggrundsnotater vedr. 8 alternative linjeføringer Aarhus Ø - Brabrand
- Via Klosterport
- Via Vester Allé
- Via Silkeborgvej
- Via Musikhuset
- Via J.M. Mørks Gade
- Via Frederiksgade
- Via Sonnesgade
- Via Rymarken
1/3 - Koncept for design og arkitektur for Letbanen
Notat vedr. ejendomsværdistigninger
Pjecen "Aarhus Letbane Etape 2 kører nu"
2014
18/12 - Forundersøgelse af letbaneetape Brabrand - Aarhus Ø
- Oversigtsplan
- Aarhus Ø
- Midtbyen - alternativ1
- Midtbyen - alternativ2
- Viborgvej, indre del
- Viborgvej, ydre del
- Ryhavevej
- Gellerup
- Silkeborgvej
16/12 - Etape 2, supplerende strækningsgennemgang af Letbaner i Favrskov
8/4 - Pixiudgave af Samspil 2025
15/1 - Samspil 2025 - vision for en sammenhængdende og bæredygtig mobilitet i Østjylland
2013
28/11 - Forundersøgelse Brabrand-etapen Cereskrydset
- Bilag 1: Skitseprojekt (2012)
- Bilag 2: Skitseforslag
- Bilag 3: Ilustration - løsninger
- Bilag 4: Projekteringsforudsætninger
2011
13/10 - Rapport om fase 1-undersøgelse af Letbanens udbygningsetaper
2006
1/8 - Analyse af tekniske, trafikale og økonomiske konsekvenser ved et letbanesystem i Århusområdet