Med en stigende aktivitet på Godsbanen og aldrende lyskilder i armaturerne der hænger over arealet, var der i høj grad en oplagt mulighed for at sætte ind og undersøge om der var områder som kunne styrkes, for at opnå et mere behageligt og oplevelsesrigt byrum, mellem hovedbygningen og det grønne område ned imod Ringgadebroen.

Rent teknisk er B(L)OOM baseret omkring en udskiftning af den gamle lyssætning der var langs stiforløbet kaldt "Kilen", som løber ned mellem Godsbanens hovedbygninger og Ringgadebroen.

Gittermasterne langs Kilen har fået udskiftet det velkendte Philips Københavner-armatur i toppen, med en eksperimentel, opdateret version af samme armatur, hvor en glaskuppel i toppen betyder at man også kan se lyset, på selve armaturets skal. I dette særlige armatur er der blevet installeret en indmad, som kan lyse i farver, nedadgående mod stien. Dette har ikke normalt været muligt med Københavner-armaturet.

Derudover er hver mast blevet udstykket med yderligere tre specialarmaturer, som er udviklet til at indgå i mastens strukturelle elementer. Armaturerne optegner masterne og fungerer både som understøttende elementer for lyskunstværket, samt funktionel belysning ud mod Kilen.

Godsbanen er et område der er rigt på historie, som centrum for den industrielle jernbanetrafik siden 1860'erne og området har gennemlevet mange utrolige hændelser, siden da. Værket tager inspiration fra især éen hændelse. Den 14. juli 1945 eksploderede tre jernbanevogne med tysk ammunition i området - en voldsom eksplosion der forårsagede store materielle skader, hvor 4 personer blev dræbt og over hundrede sårede.

Denne begivenhed fandt sted et år og 10 dage efter den store eksplosion på Aarhus Havn, hvor et tysk ammunitionsskib eksploderede.

Eksplosionens hændelse er omsat og integreret i et interaktivt styringssystem, som gør brug af den nye belysning, for at udtrykke et forløb inspireret af eksplosionen.

Systemet har sensorer på hver af de 13 master, som løber langs Kilen. Sensorerne opfanger hver gang en person går forbi den og tæller så i et internt skema op, hvor mange der går forbi. Lyset ændres lige så langsomt, når det påvirkes af folk der passerer igennem Kilen. Når tilpas mange mennesker har passeret igennem Kilen, vil en virtuel lunte blive antændt og en eksplosion af lys afvikles ud over hele forløbet.

B(L)OOM er programmeret, så hændelsen kun sker en gang i mellem og naturligvis alt efter hvor mange mennesker der bruger Kilen.

Dette skal ikke kun give en oplevelse for de borgere og besøgende, som befinder sig på Kilen, men også give de omkringboende borgere indtryk af den aktivitet og det liv, som finder sted hver aften på Godsbanen.

Liv og nye tiltag blomstrer nemlig på Godsbanen - et område som før var en tom, industriel ødemark midt i byen er nu blevet et grønt forsamlingspunkt, med plads til alverdens forskellige mennesker. B[L]OOM er en hyldest til den vildtvoksende anvendelse af området, der lægger nye lag til historien.

En voldsom hændelse, som eksplosionen i 1945 bliver dermed markeret, men brugt til at understøtte et positivt rum, med oplevelser for alle dem som befinder sig i eller passerer igennem området.