Gå til hovedindhold

Om Telefontorvet

Læs mere om tankerne bag lyskunsten på Telefontorvet her.

  • Læs op

Indhold

    Den nye gadebelysning på torvet består af 6 master med Focus Lightings Turn Spot monteret, fordelt ud på torvet. Dette skal give en tidssvarende og effektiv belysning, som følger design-sproget for den øvrige belysning i byen.
    Begrønningen på torvet er også blevet styrket, gennem flerstammede træer i større plantekummer, som giver en hyggelig atmosfære og bibeholder en fleksibilitet i anvendeligheden af torvet. Det er arten Prunus Subhirtella Autumnalis (også nogle gange kaldt Oktober-Kirsebærtræer), som er blevet plantet.

    Derudover er der etableret tre aktivitetsfremmende tiltag, som består af følgende særskilte projekter:

    PhoneBox

    PhoneBox er udviklet i samarbejde med CAVI, Aarhus Universitet og er udformet som en række af 22 interaktive kuber i siddehøjde, der skaber en venlig og imødekommende stemning på torvet og reagerer når de anvendes til at sidde på. De siddende bliver forbundet af lyd og lys der strømmer fra armaturer og højttalere monteret i kuberne.

    Selve kuberne er udformet i Kerrock, som er et bestandigt materiale bestående af akryl og aluminiumskomposit.

    Tryksensorer, der er monteret i bunden af kuberne, registrerer når man sætter sig på dem. Et styringssoftware, designet og udviklet af CAVI, skaber forbindelser i lys og lyd, mellem brugerne, hvad end det er venner, bekendte eller fremmede som sætter sig.

    Telekommunikation er det tematiske udgangspunkt for installationen. Det er en hyldest til torvets fortid - med henvisning til den tidligere telefoncentral, der lå lige nord for torvet.

    Urban Platform

    Centralt på pladsen findes nu også tre master med bevægelige armaturer fra SGM monteret i toppen (af modellen G7 Spot). På den midterste mast sidder en sensor, som kan opfange brugernes positioner relativt til et virtuelt defineret kvadratisk spilleområde foran de tre master.

    Systemet her, som er designet af Kollision ApS, kan via brugeres placeringer indenfor synsfeltet af sensoren afvikle diverse programmer ud i lyset. Når en eller flere brugere stiller sig op til den optegnede firkant, vil lamperne som udgangspunkt registrere dette og fiksere et bat i lys, til hver brugers placering. En bold kører så mellem hvert bat, ligesom i det klassiske computerspil; Pong. En spiller kan spille mod computeren eller to spillere kan spille mod hinanden. Udover spillet med bat, er der også udviklet et spil med lys, hvor op til tre brugere i feltet vil blive registreret og tildelt en farve. Brugerne kan så nærme hinanden og dermed blande farverne, for at se hvordan dette fysisk skaber helt nye farver. Dermed inviterer systemet også til en forståelse omkring fysikken bag farvet lys.

    Udover disse interaktive tilstande, vil lamperne i standbytilstand bidrage til belysningen på pladsen, med gobo-belysning, som relaterer sig til pladsens udformning.

    Systemet kan opgraderes med ny programmering og er derfor enormt fleksibelt, med muligheden for at understøtte de arrangementer og aktiviteter der måtte finde sted heroppe, i løbet af året.

    Passagen

    Passagen ud mod strøget har fået nye lysarmaturer i hvælvingen, opsat i en række af 6 stk, som alle er forbundne til to bevægelsessensorer og en styringsenhed, som kan opfange når folk passerer igennem.

    Meningen med det interaktive lys i passagen er, at skabe en rolig bevægelse i lyset, som afspejler den aktivitet der er igennem passagen. Dette er også et nik til lysanlægget direkte overfor i Posthussmøgen, som består af et design i samme ånd.

    Sidst opdateret: 26. oktober 2023