Gå til hovedindhold

BRT på Ringvejen

Aarhus Byråd har igangsat skitseprojekt og miljøkonsekvensvurdering for BRT, Bus Rapid Transit, på Ringvejen.

  • Læs op

Indhold

    Trafikken på Ringvejen omkring Aarhus snegler sig af sted i myldretiden, og fremskrivninger viser, at trafikken kun bliver tættere i de kommende år.

    Aarhus Byråd har besluttet at igangsætte skitseprojekt og miljøkonsekvensvurdering (VVM) for et projekt, der skal forbedre forholdene for busserne: En udvidelse af Ringvejen fra fire til seks spor, som skaber plads til hurtige busser i egen bane, såkaldt BRT.

    BRT står for Bus Rapid Transit; et koncept, hvor en mellemting mellem en bybus og et letbanetog kører med høj frekvens i egen bane. Projektet på Ringvejen skal binde byen bedre sammen fra nord til syd og gøre det nemmere, hurtigere og mere attraktivt at bruge den kollektive trafik. BRT-løsningen er tænkt som en forbedring af den kollektive trafik på Ringvejen, der ofte kører i tæt trafik og holder i kø med forsinkelser til følge.

    De kommende år vil Teknik og Miljø foretage undersøgelser og analyser, der kvalificerer projektet. Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal tilrettelægge en god og grundig borgerinddragelse, som politikerne kan forholde sig til, når de senere skal finde den endelige finansiering og tage endelig stilling til projektet.

    På siderne herunder kan du blive klogere på projektet og holde dig opdateret om den mulige udbygning af Ringvejen.

    Seneste nyt fra projektet

    Vi opdaterer løbende med seneste nyt fra projektet.

    Tidslinje

    Få overblik over projektet fra idé til de første BRT-busser på Ringvejen.

    Spørgsmål og svar

    Få svar på spørgsmål om projektet hurtigbusser på Ringvejen.

    Kort

    Se, hvor BRT-busserne forventligt skal køre, hvis Aarhus Byråd vedtager projektet endeligt.

    Sidst opdateret: 11. december 2023