Gå til hovedindhold
Nyheder fra Børn og Unge

Stabil opbakning til folkeskoler i Aarhus Kommune

Antallet af børn indskrevet i almen folkeskole i Aarhus Kommune er i år på samme niveau, som det har været de seneste år. Forholdet mellem, hvor mange elever der undervises i en kommunal folkeskole, og hvor mange elever der går på en privatskole, er ligeledes stabilt. Det viser den årlige opgørelse af elevtal og vandringsmønstre på skoleområdet i Børn og Unge.

20. dec. 2022
  • Læs op

Indhold

    Ud af 34.295 elever i 0.-9. klasse, som er bosat i Aarhus Kommune, går 27.044 i en kommunal folkeskole, og 5.085 går i privatskole. Det svarer til 14,7 procent af eleverne, og af statistikkerne fremgår det, at andelen er mere eller mindre uændret i løbet af de seneste fem år. De seneste tre år har andelen således været den samme. Inden det lå den såkaldte privatskoleandel på 14,9 procent. De resterende elever bosat i Aarhus Kommune er indskrevet i hhv. specialklasser, modtagelsesklasser, andre undervisningsformer eller på en folkeskole i en anden kommune. 

    Jeg er glad for, at der fortsat er stabil opbakning til vores folkeskoler i Aarhus Kommune. Folkeskolen er en af de absolut vigtigste samfundsinstitutioner i Danmark. Her mødes børnene på tværs af samfundsskel. Det er uhyre vigtigt for sammenhængskraften i landet, at vi forstår hinanden. At vi forstår vores forskelligheder, men endnu vigtigere, at vi forstår vores ligheder,” siger rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom. 

    Skolestatistikkerne viser stabilitet i det samlede elevtal i folkeskolen, ligesom andelen af forældre i Aarhus Kommune, som vælger den lokale folkeskole til deres børn frem for andre skoletilbud ligger på samme niveau som de seneste fem år. Statistikkerne afslører dog også, at enkelte skoler i kommunen skiller sig ud. Her har man over en periode oplevet faldende elevtal, ligesom andelen af elever, som i stedet for den lokale folkeskole bliver indskrevet enten på en privatskole eller på en anden folkeskole i kommunen udenfor deres lokalområde, stiger.

    Vi skal blive ved med at gøre vores bedste for, at folkeskolen er et rart sted at være og lære for alle børn i Aarhus Kommune. Det gør lærerne og lederne en stor indsats for hver eneste dag, og det skal vi gøre vores for at understøtte,” siger Thomas Medom.

    Planlægning udarbejder årligt en række skolestatistikker på baggrund af de såkaldte ’5. september-tal’. Statistikkerne fungerer både som interne og eksterne dokumenter, og formålet er én gang årligt at tilvejebringe et fælles billede af, hvordan elevtallet og vandringsmønstret ser ud på skoleområdet.

    Yderligere oplysninger

    Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, tlf. 27 51 79 61