Nyt udvalg lever op til sit navn og sætter ”mere gang i byen”

Butiksvinduer hos små erhvervsdrivende og i tomme lokaler i Aarhus, fyldes i løbet af sommeren af spots med kunst og design fra lokale kunstnere, kreative og designere.

10 guidede ture i Aarhus baseret på bogen ”111 steder i Aarhus som du skal se”, arrangeres i samarbejde mellem Aarhus City Forening og FO-Aarhus.

En ny markedsføringskampagne ”Smilet lever i Aarhus”, der er gået i luften.

Tre af de initiativer det nye udvalg ”Mere gang i byen” med direktør for stormagasinet Salling, Marianne Bedsted i spidsen allerede er ved at rulle ud. For det blev annonceret, at udvalget skulle arbejde hurtigt – og hurtigt er det gået.

Derfor er det også en meget tilfreds Marianne Bedsted, der kan se tilbage på en første måned, hvor alle aktører har bidraget konstruktivt ind i den fælles opgave: at sætte gang i en række initiativer, som kan understøtte sommerstemning og omsætning i bylivet frem mod Aarhus Festuge – med fortsat hensyntagen til corona-smitten.

Marianne Bedsted: ”Ovenpå den nedlukning vi har oplevet under corona-krisen, har det været stærkt opløftende at mærke den vilje og energi, der fra alle sider er blevet lagt i at ville vise, at Aarhus stadig er fuld af liv og dynamik – og give byens borgere og gæster nye oplevelser. Jeg er ikke i tvivl om, at de første initiativer vil gøre en positiv forskel, så vi hurtigt kommer til se, det Aarhus vi kender vende tilbage. Og indtil da, er der stor grund til at glæde sig over den måde, byen står sammen på midt i alt det her! Også af den grund er Aarhus ’Smilets By’.”  

De initiativer, der indtil nu er er sat i gang, er:

  • Nyt liv i butiksvinduer
    Butiksvinduer både i levende og tomme lokaler vil i løbet af sommeren få nyt liv med kunst og design fra lokale kunstnere, kreative og designere.
  • Liv i byrum på torve og pladser

    En række events i byen hen over sommeren giver Aarhus smilet tilbage, bl.a.:
  • Aarhus i blomst: blomsterworkshops hver fredag
  • Smilet lever i Aarhus: kunsthappenings

  • Nye gå- og cykelture
  • Guidede gå- og cykelture
  • Ruter til gåture på egen hånd
  • Ekstra tryk på branding og informationskampagner

    Markedsføring af byen via TV og sociale medier

  • Hjælp til udeservering
    Restaurationsbranchen fritages for betaling for brug af udearealer til gæster og kravene til den forretningsmæssige brug af byens rum lempes.

Fakta

Det nye, hurtigt arbejdende udvalg bliver ledet af Marianne Bedsted, direktør for stormagasinet Salling. Det består desuden af repræsentanter fra byens restauranter, hoteller, kulturinstitutioner og turisme og kommunen, som også varetager sekretariatsfunktionen. Udvalget er blevet nedsat på initiativ af borgmester Jacob Bundsgaard og i samarbejde med rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek og rådmand for Kultur og Borgerservice Rabih Azad-Ahmad. Aarhus Kommune understøtter indsatsen med 1 mio. kr.