Ti highlights fra 100 dage med ungekriseledelsen:

Aarhus Kommunes ungekriseledelse mødtes for første gang onsdag den 30. september. For præcis 100 dage siden. Men hvad er der egentlig kommet ud af ungekriseledelsens arbejde? Her får du en top ti.

18 unge aarhusianere har siden september måned kastet deres frivillige kræfter og store engagement ind i et samarbejde med Aarhus Kommune. De udgør nemlig den ungekriseledelse, kommunen har etableret for at invitere Aarhus’ unge med ind i corona-maskinrummet.  

Ungekriseledelsens medlemmer har mødtes ugentligt på skærmen med det ti-mand-stærke sekretariat og diskuteret både udfordringer, løsninger, idéer og kommunikation.  

Nu er der gået 100 dage. En god anledning til at gøre status. Her får du derfor ungekriseledelsens top 10 resultater fra de sidste 100 dage. 

 1: Aarhus Lytter til en spritny podcast 

Godt en måned efter ungekriseledelsens opstart udkom første afsnit af podcasten Aarhus Lytter. Podcasten, der bestræber sig på at formidle coronasituationen i øjenhøjde og ung til ung, fortæller vigtige historier om at være ung i krise. Den taler om tabuer. Følelser. Håb. Alt sammen med corona som omdrejningspunkt. Man kan både høre personlige fortællinger om unge aarhusianere, der på den ene eller anden måde kæmper med situationen. Og man kan få gode råd af eksperter som Lars Østergaard fra Aarhus Universitetshospital og Anders Koefoed fra Psykiatrifonden.  

Læs mere om podcasten (eller lyt med) her
 

2: Aarhus Lytter på instagram 

Sammen med podcasten åbnede ungekriseledelsen en Instagramprofil for at skabe en platform med let og visuelt indhold særligt til unge. Her får podcastindholdet nyt visuelt liv, og kommunen kan dele særligt ungemålrettede historier i nye formater. Her lærer man ungekriseledelsen bedre at kende, og man kan følge de forskellige projekter tæt. 

Find og følg @aarhuslytter på Instagram 

 3: Dialogmøde med Østjyllands Politi 

På ungekriseledelsens første møde blev det foreslået, at ungekriseledelsen inviterede Østjyllands Politi med på skærmen til et dialog- og sparringsmøde, hvor spørgsmål, frustrationer, løsninger og idéer kunne luftes. I oktober blev mødet realiseret, og et meningsfuldt samarbejde og en åben linje for fremtiden blev etableret.  

Ud af samarbejde kom blandt andet denne fælles pressemeddelelse 
 

4: Corona karma crew & god corona karma 

Ét af ungekriseledelsens projekter har været at etablere et corona-beredskab til at hjælpe med at overholde restriktioner og anbefalinger ude i byrummet. Idéen blev døbt ’corona karma crew’ og blev testet med en happening i gågaden i efterårsferien. Her gik et hold fra ungekriseledelsen på gaden og uddelte håndsprit og mundbind til unge. De fortalte om ungekriseledelsen og indsamlede indsigter fra de mange gode samtaler.  

Senere etablerede ungekriseledelsen et samarbejde med Unge Ravne, der netop har etableret et hold frivillige i Aarhus. Samarbejdet indebærer at Unge Ravne fremadrettet, mens corona står på, hjælper med at uddele værnemidler, når de fremadrettet opholder sig i nattelivet sammen med byens unge. 

Projektet udviklede sig efterfølgende til en kampagne med udgangspunkt i ønsket om at sprede ’god corona karma’ i stedet for virus. I december måned kunne man bl.a. se tre ’god corona karma’ plakater pynte i byens 80 plakatstandere.  

Se eller download plakaterne her
 

5: Samarbejde med forskningsprojektet HOPE 

Ungekriseledelsen har skabt et stærkt samarbejde med forskningsprojektet HOPE, der deltager på hvert andet møde, hvor de dels får lov at forske i ungekriseledelsens arbejde og dels deler nyeste og mest interessante forskningsresultater og data om unge og coronasituationen. 

Læs mere om samarbejdet her 
 

6: Dialogmøde med byens gangkollegier 

To af ungekriseledelsens medlemmer bor på kollegie og er en del af de lokale beboerråd. Med udgangspunkt i deres indsigter og forskellige udfordringer og løsninger inviterede ungekriseledelsen byens gangkollegier til et online dialogmøde. Dialogmødets formål var at mødes på tværs og videndele både udfordringer, idéer og løsninger med hinanden.  

Mødet skabte rum for at dele de gode løsninger med hinanden, og der var positiv respons og brugbare idéer at tage med hjem for repræsentanterne.  
 

7: Samarbejde med kaospiloter: Guide til coronasikre kulturarrangementer 

Ungekriseledelsen har haft et spændende samarbejde med et hold kaospiloter, der dels sprang til digitalt og faciliterede et af ungekriseledelsens møder med nye digitale værktøjer og høj energi.  

Efter sparring med ungekriseledelsen kastede gruppen sig desuden over opgaven med at udarbejde en konkret guide til at afholde coronasikre kulturarrangementer.  

Download guiden (og se andre guides) her 

 8: Pas på hinanden’ SoMe-kampagne i juleferien 

Over juleferien var der behov for en særlig indsats for at minde om de vigtige budskaber og holde smitten nede. Derfor kørte ungekriseledelsen en annonceret SoMe-kampagne med et stærkt budskab om at passe ekstra godt på hinanden i ferien.  

Kampagnen, der kørte i form af en julesang på host og nys, blev over al forventning vist for over 93 % af målgruppen, hvilket er et rigtig flot resultat. Kampagnen blev udarbejdet i samarbejde med det aarhusianske kommunikationsbureau Campfire og co.  
 

9: 16-siders tillæg i Aarhus Panorama 

Ungekriseledelsen er stærkt repræsenteret i Aarhus Panoramas nyeste magasin, hvor man kan læse nærværende og ærlige corona-historier af unge og til unge 

Forsidehistorien handler om det aarhusianske band Bogfinkevejs vej gennem krisen. Derudover kan man læse om alt fra senfølger og studiestart til historier om ensomhed, fællesskab og unge i risikogruppen.  

Download og læs tillægget her
 

10: Deltagerbudget: Aarhusianernes projekter til afstemning om funding 

Ungekriseledelsen er et projekt, hvor et af kodeordene er samskabelse. Vi vil gerne aktivere aarhusianerne i at være en del af løsningen.  

Derfor har ungekriseledelsen i efteråret lanceret et deltagerbudget, hvor alle aarhusianere har haft mulighed for at byde ind med et projekt med kommunens unge som målgruppe, der på den ene eller anden måde kan være med til at kæmpe mod coronaen 

I løbet af januar kan man stemme på projekterne, hvorefter de projekter med flest stemmer modtager funding til at realisere projektet.  

Følg deltagerbudgettet her: https://www.sammenomaarhus.dk/budgets 

 Læs mere om ungekriseledelsen på www.ungekriseledelsen.aarhus.dk eller følg med på Instagram på @aarhuslytter. Har du spørgsmål kontakt da projektudvikler og kommunikationskonsulent Lise Tarp Hansen på htli@aarhus.dk