Gå til hovedindhold
Nyheder fra Borgmesterens Afdeling

Aarhus Kommune vil undgå spild: Nu udbydes ubrugte værnemidler

Under covid19-pandemi påtog Aarhus Kommune sig på vegne af staten ansvar for indkøb af værnemidler til alle landets kommuner og står nu tilbage med kæmpelager. Kommunen afsøger alle muligheder for videresalg eller donation - destruktion må være sidste løsning.

21. jun. 2023
  • Læs op

Indhold

    Tilbage i marts 2020 opstod et akut behov for værnemidler af enhver art for at reducere risikoen for smitte.  Som landets næststørste kommune greb Aarhus opgaven, der blev stillet af staten, ligesom staten udpegede hvilke produkter, der skulle købes og satte måltal for hvor meget, der skulle på lager. Regningen for indkøbene blev af samme årsag betalt af staten.

    Pandemien ebbede ud, og efterfølgende besluttede staten at nedbringe de statslige måltal for værnemidler. Der er nu opstået en stor overskudskapacitet på lagrene, og denne overskudskapacitet ønsker Aarhus Kommune nedbragt på den bedst mulige måde med størst potentiale for nyttiggørelse. Aarhus Kommune ønsker at alle virksomheder, der har interesse i værnemidlerne, har lige mulighed for at aftage produkterne, og derfor gennemføres en offentlig annoncering.

    Stine Fenris Holmgang, chef for Indkøb og Udbud i Aarhus Kommune, siger:

    ”Under covid-pandemien fik stat, regioner og kommunerne opbygget meget store lagre af værnemidler for at undgå smitte hos især plejepersonale og svage borgere, og det var i situationen den helt rigtige beslutning. Desværre står vi nu med store ubrugte lagre, og nu afsøger vi alle gode muligheder i markedet for videresalg eller donation af værnemidlerne. En beslutning om destruktion må være sidste løsning,” siger Stine Fenris Holmgang.

    Via annonceringen offentliggøres udbudsmaterialet med henblik på salg af overkapacitet af almindelige værnemidler fra lagrene til tilbudsgivende virksomheder. Det bemærkes, at nogle af de udbudte produkter har overskredet sidste anvendelsesdato, mangler en holdbarhedsdato eller holdbarhedsdatoen vil blive overskredet inden produkterne kommer køber i hænde. Der er derfor begrænsning i anvendelsen af disse produkter.

    Køber skal dokumentere, at anvendelsen af produktet sker til andet formål end medicinsk udstyr eller medicinsk brug inden for EU.

    Salget omfatter en række forskellige produkter samlet i 10 produktgrupper:

    1. Kitler og forklæder
    2. Sæbe og shower gel
    3. Servietter og wipes
    4. Visirer
    5. Mundbind
    6. Arbejdsstation i pap
    7. Podepinde
    8. Plastflasker og låg
    9. Pumper
    10. Handsker

    Kommunikation med sælger i forbindelse med denne salgsproces foregår via udbudssystemet Ethics. Er der spørgsmål til processen kan Eva Stub Munch kontaktes via eva.stub.munch@cloverleaf.dk

    Sidst opdateret: 4. september 2023