Gå til hovedindhold

Kæmpestort skulderklap til plejehjemmet Skovvang 

”Det er et kæmpe skulderklap til vores dygtige medarbejdere og forstandere. Især glæder det mig at styrelsen vurderer, at der er fuld tilfredshed hele vejen rundt: blandt beboere, pårørende og medarbejdere. Beboerne på Skovvang er mennesker, der lider af svær demens og det er helt afgørende, at de bliver mødt med den store faglige dygtighed, omsorg og værdighed, som Styrelsen vurderer, er tilfældet på Skovvang. Det er ualmindelig flot, at det er lykkedes at komme helt i mål på bare fire måneder,” siger en glad rådmand for sundhed og ældre, Christian Budde.

12. okt. 2022
  • Læs op

Indhold

    Rådmandens kommentar kommer som følge af at Styrelsen for Patientsikkerhed tirsdag afleverede sin seneste tilsynsrapport på plejehjem Skovvang i Aarhus. 

    Rapporten konkluderer blandt andet at: Det er vores vurdering, at plejeenheden (Skovvang) havde arbejdet målrettet med at sikre den fornødne kvalitet inden for alle forhold omfattet af påbuddet. Plejeenheden fremstod ved tilsynet velorganiseret, og der blev benyttet relevante faglige metoder og systematiske arbejdsgange i forbindelse med at yde den daglige pleje, omsorg og hjælp til borgerne, herunder også en systematisk praksis for at indhente borgernes eventuelle ønsker til livets afslutning.  

    Styrelsens rapport kommer på baggrund af en anonym bekymringshenvendelse, et tilsynsbesøg og efterfølgende påbud, hvor styrelsen for patientsikkerhed blandt andet rettede fokus på kommunikation og manglende systematisk dokumentationspraksis. Og her - bare 4 måneder senere – er det lykkedes for både ledelse og medarbejdere, at have gennemført en målrettet praksis, som retter op på samtlige de forhold, som Styrelsen påviste: 

    Vi er meget glade for tilbagemeldingen fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Vi har brugt tiden mellem de to tilsyn på virkelig at arbejde målrettet og i dybden med kvalitetsudvikling, og det har vi i sinde at fortsætte med. Ikke mindst vil jeg fremhæve medarbejderne og forstandernes store indsats i at skabe det gode hverdagsliv for vores beboere. Jeg er både stolt og meget glad for, at de får anerkendelse og ros for deres kæmpe indsats,” siger leder af plejehjemmet Skovvang, Mai McLeod Winther. 

     Både leder Mai McLeod og rådmand Christian Budde lægger vægt på, at det er lykkedes at komme så flot i mål i en tid, hvor der generelt er en meget udfordret rekrutteringssituation på ældreområdet - en situation som kan medføre perioder med mange vikarer på plejehjemmene: 

    “Jeg bliver meget glad, når jeg ser at Styrelsen lægger vægt på, at man har formået at sikre kerneopgaven bliver varetaget med stor kvalitet døgnet rundt, blandt andet fordi Skovvang har arbejdet meget målrettet med at nedsætte forbruget af eksterne vikarer. Ligesom man har fokus på at højne fagligheden for alle nye medarbejdere, afløsere og vikarer, som gennemgår et obligatorisk 3-dagskursus i faglige metoder inden for demensområdet. Det er med til at løfte fagligheden og forhåbentlig fastholde dygtige medarbejdere på et område, hvor vi er trængt,” siger rådmand Christian Budde. 

    Således skriver Styrelsen konkluderende i rapporten: 

    På baggrund af det opfølgende reaktive tilsyn den 13. september 2022 på Plejehjemmet Skovvang, er det Styrelsen for Patientsikkerheds samlede vurdering, at der i plejeenheden ingen problemer er af betydning for den fornødne kvalitet og at påbuddet derfor i sit hele er efterlevet af Plejehjemmet Skovvang. Påbuddet af den 20. maj 2022 ophæves derfor.  

    Fakta: 

    Plejehjemmet Skovvang er et kommunalt specialplejehjem for 

    • borgere med demens i sen fase. Plejeenheden har 100 plejeboliger opdelt i tre afdelinger
    • Den daglige ledelse varetages af forstander Mai McLeod 
    • Der er i plejeenheden samlet ansat ca. 150 medarbejdere.

     

     

    Uddrag af rapporten. 

    Baggrunden for den samlede vurdering:  

     

    • Der er en værdig tone, adfærd og kultur i plejeenheden, når medarbejderne udførte hjælp, omsorg og pleje til den enkelte borger. 

     

    • Plejeenheden tilbød samtaler med borgere og pårørende til fælles afstemning af forventninger i forhold til hverdagen, både i forbindelse med indflytning i plejeenheden og løbende ved behov. 

     

    • Der er nedsat en palliationsgruppe i plejeenheden, og der var blevet udviklet et hjælpeskema til brug ved samtaler om borgerens eventuelle ønsker til livets afslutning. 

     

    • Der var fokus på at understøtte borgernes sociale relationer og tilknytning til det omgivende samfund i det omfang, borgerne ønskede det. 

     

    • Ledelsen og medarbejderne oplyste, at medarbejderne havde deltaget i undervisning i personcentreret omsorg, og der var løbende mulighed for faglig sparring.

     

    • Medarbejderne havde de rette kompetencer, og der var en tydelig ansvars- og opgavefordeling for medarbejderne, ligesom der var fokus på rekruttering og introduktion af nye medarbejdere. 

     

    • Ledelsen oplyste, at der målrettet var blevet arbejdet med rekruttering af medarbejdere til plejeenheden, som havde resulteret i et væsentligt nedsat forbrug af eksterne vikarer. 

     

    Rapporten kan læses i sin helhed på Aarhus kommunes hjemmeside 

     

    Sidst opdateret: 13. august 2023