Affaldsbeton bliver til bæredygtig asfalt

Teknik og Miljø i Aarhus Kommune og entreprenørselskabet Arkil har gennem flere år samarbejdet om at lave en asfalt, hvor knust affaldsbeton kan erstatte grus fra grusgrave, der ellers kan udgøre op mod 90 pct. af asfalten. Sand og grus som råstof er ved til at udvikle sig til en mangelvare, både i Danmark og globalt.

”Der er et stort potentiale i øget genanvendelse af materialer frem for nye råstoffer og materialer. Aarhus finder sammen med virksomheder om løsningerne på, hvordan vi forandrer affald til nye produkter. Vi skal insistere på at øge genbrug af ressourcerne således, at vores samlede klimaaftryk mindskes mest muligt. Vi tror på, at vi kan have gavn af at være mere bæredygtige end andre byer,”
Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Hos Arkil er man også glade for samarbejdet med Aarhus Kommune:

”Det har stor værdi for os at have en seriøs og kompetent samarbejdspartner, der kan levere de mange forskellige kvaliteter affaldsbeton, vi har brug for, og som samtidig brænder for det samme mål som os, nemlig at udvikle et mere bæredygtigt produkt der kan være et alternativ til andre, mere traditionelle asfalttyper,”
Lars Kim Jørgensen, divisionsdirektør i Arkil.

Asfalten er en grov asfalt, der lægges under det slidlag, bilerne kører på, og Teknik og Miljø i Aarhus Kommune har løbende leveret knust affaldsbeton i forskellige typer og kvaliteter, som Arkil har eksperimenteret med.

Nu udlægges en prototype af asfalten forskellige steder for at teste langtidsholdbarheden, blandt andet på AffaldsCentret i Lisbjerg, og på den gentænkte genbrugsstation REUSE i det nye sydhavnskvarter.