Farvel til Steen Stavnsbo og goddag til Nicolaj Bang

De fleste ved det nok allerede: At Steen Stavnsbo har valgt at trække sig fra posten som rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Han fortæller, at han har fået en form for stress med symptomer af en karakter, som han er nødt til at tage alvorligt, og at han derfor har måttet konstatere, at han ikke trives som fuldtidspolitiker og offentlig eksponeret person i det omfang, som det nu engang kræves på denne her post.

De Konservative har derfor valgt at udpege Nicolaj Bang som afløser for Steen Stavnsbo.

Nicolaj Bang er mangeårigt medlem af regionsrådet.

Han lover, at erhvervslivet ikke skal frygte, at der sker store ændringer i den politiske linje, som Steen Stavnsbo har udstukket.

 

”Jeg vil fortsætte den konservative stil og sørge for kontinuerligt at have fokus på at gøre det attraktivt at drive en virksomhed i Aarhus. Mit håb er, at vi i Teknik og Miljø bliver endnu bedre til at være fleksible i forhold til at reagere hurtig på f.eks. byggeansøgninger mv. Udfordringen er, at vi samtidig skruer op for den generelle borgerinddragelse, som naturligvis kan betyde længere sagsbehandling. Derfor skal vi ramme en balance mellem de to hensyn,”
siger Nicolaj Bang.

 

Borgerinddragelse

Netop borgerinddragelsen og hensynet til en bedre dialog mellem alle parter får den nye rådmand til at håbe, at han vil kunne påvirke virksomheder, som ønsker at bygge i Aarhus, til at gå til opgaven på en ny måde:

”Når man vil bygge i Aarhus, bør man altid først tage kontakt til naboerne til det område, man ønsker at bygge eller lave ændringer på. Lad være med at starte processen med at melde ud i pressen, eller for den sags skyld at tage kontakt til os i kommunen. Hvis man snakker med naboerne først og fortæller om projektet, er risikoen for, at der opstår en masse rygter, mindre. På den måde kan processen forhåbentlig blive afmystificeret, og man undgår en masse kritik og beskyldninger, som kan være ubehageligt både for virksomhederne, for borgerne og for medarbejderne i kommunen.”