To minutter hurtigere på Viborgvej

To minutter mindre på Viborgvej om morgenen ind mod Aarhus, og to minutter mindre om eftermiddagen ud af Aarhus. De minutter gør måske, at man får p-pladsen på 2. sal i p-huset i stedet for 3. sal eller giver bedre tid til at sige godmorgen til kollegaerne, inden man igen er på farten.

”To minutter lyder ikke nødvendigvis af meget, men vi jagter hele tiden minutter i trafikken, der kan spare trafikanter for spildtid i bilen. Tilbage i 2015-2016 vandt trafikanterne på Viborgvej også et par minutter, da flere kryds langs Viborgvej blev udvidet. Det hele tæller, og jeg er sikker på, at når hele strækningen er udvidet til fire spor, vil trafikanterne føle, at trafikken glider bedre med et jævnt flow,” fortæller Michael Engelbreth, projektleder i ITS, Teknik og Miljø.

Et mere jævnt flow vil også give Michael og hans kollegaer i ITS-afdelingen (Intelligente Transport Systemer) bedre mulighed for at styre og justere lyskrydsene, så det passer med trafikken. Med fire spor på Viborgvej skal trafikanterne nemlig ikke sammenflette ved hvert kryds, som medfører svingende hastigheder.

Godt på vej mod fire spor

Det skal være skidt, før det bliver godt. Og det kan man også sige om udvidelsen af Viborgvej. I efteråret 2021 blev det første spadestik taget, hvilket betyder indsnævret veje og hastighedsbegrænsninger på Viborgvej.

”En anlægsfase er altid træls for trafikanterne. Men heldigvis skrider projektet planmæssigt frem, og vi følger tidsplanen. Inden sommerferien blev vi færdig med strækningen fra Tilst Vestervej til Anelystvej. Det er ca. en kilometer, der nu har fire spor. Det betyder også, at ca. 25 procent af projektet står færdig,” siger Klaus Braad, projektleder, Teknik og Miljø.

Entreprenøren er nu i gang med næste etape, som er strækningen fra Anelystvej til Holmstrupgårdvej. Der arbejdes også fra Sommervej til Runevej. Hvis alt går efter planen, kan trafikanterne køre på fire spor fra Tilst Vestervej til Ringvejen i slutningen af 2023.