Trafikken skal flyde, mens Marselistunnel anlægges

Så nu håber jeg bare på, at min byrådskolleger vil være med til at finde penge til en evt. restfinansiering og en aflastningsvej, samt at politikerne på Christiansborg vil give os de samme økonomiske betingelser for store anlægsarbejder, som København har fået.

Selvom det tager år, før vi kan lade gravemaskinerne gå i jorden, så vil Coronakrisen trække spor i mange år fremover. Så der bliver brug for projekter af denne kaliber, for at bakke op om erhvervslivet (her byggebranchen), og det kan kun gå for langsomt at få sat tingene i gang.

Men for at vi kan komme i gang, skal flere ting lykkes. I en årrække under det komplicerede anlægsarbejde, vil trafikken blive udfordret. Derfor ønsker jeg en plan for, hvordan vi gennem hele anlægsperioden og på det meste af strækningen kan opretholde to vejbaner til færdsel. Men det er ikke nok.

Jeg vurderer, at det også er nødvendigt at genoplive et gammelt forslag om at forlænge Værkmestergade fra Ringgadebroen og helt ud til Åhavevej, som så i første omgang kan fungere som aflastningsvej, og - når tunnelen er færdig - kan stå som en permanent forlængelse af Værkmestergade. Det vil også være en gevinst for fremkommeligheden i midtbyen i mange år fremover.

Derfor beder jeg om byrådets opbakning til – udover en evt. restfinansiering – også at sætte penge af til forlængelsen af Værkmestergade.
Hvis vi også kan lykkes med at overbevise regeringen om, at vi skal have lov til at opføre tunnelen uden at deponere et stort beløb, så vil jeg sørge for, at vi skrider til hurtig handling, og får gang i alt det forberedende arbejde til anlægsbyggeriet.

Den økonomiske håndsrækning til erhvervslivet er en kærkommen sidegevinst til hovedformålet med en tunnel: At få en fremtidssikret løsning for trafikken til og fra landets suverænt største containerhavn. Og der er ingen tvivl om, at tunnelen vil blive en gevinst for afviklingen af trafikken i hele Aarhus.

Bünyamin Simsek