Gå til hovedindhold

Sygedagpenge

Som arbejdsgiver skal du udbetale sygedagpenge, når en medarbejder bliver syg.

  • Læs op

Indhold

    Når en medarbejder bliver syg, skal virksomheden som udgangspunkt udbetale sygedagpenge de første 30 dage. Herefter kan du søge sygedagpengerefusion fra medarbejderens bopælskommune.

    Anmeld sygefravær og søg sygedagpengerefusion via NemRefusion

    Indberet medarbejders sygefravær

    Her finder du som arbejdsgiver information om, hvornår og hvordan I skal melde sygefraværet.

    Raskmeld medarbejder

    Du raskmelder en medarbejder i forbindelse med, at du beder om den sidste sygedagpengerefusion.

    Refusion af sygedagpenge

    Normalt skal du som arbejdsgiver udbetale løn eller sygedagpenge i de første 30 kalenderdage af lønmodtagerens sygeperiode.

    Sygedagpenge for selvstændig erhvervsdrivende

    Som selvstændig erhvervsdrivende, eller medarbejdende ægtefælle har du mulighed for at få sygedagpenge, hvis du er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.

    Sidst opdateret: 18. august 2023