Skal du betale byggesagsgebyr?
Byrådet har fastsat det gebyr, vi skal opkræve for at behandle sager i Byggeri. Vi kræver gebyrer for følgende opgaver:
- Byggetilladelser
- Deltilladelser
- Nedrivning
- Dispensationssager
- Lovliggørelsessager
- Afslag
- Ansøgninger, der trækkes tilbage
- Forhåndsvurderinger og forespørgsler med udgangspunkt i konkrete sager.
Henvendelser om konkrete sager
Henvender du dig om en konkret ejendom eller lokalitet, skal vi oprette en sag, da det er et krav, at vi kan dokumentere det svar, vi giver dig. Derfor opkræver vi gebyr for konkrete forespørgsler, som du skal sende via Byg og Miljø. Du skal bruge ansøgningstypen Planmæssig forespørgsel.
Hvem får regningen?
Vi opkræver altid gebyret hos den tinglyste ejer af en ejendom. Derfor skal alle andre have en fuldmagt fra ejeren, hvis de har en forespørgsel på en konkret ejendom – fx i forbindelse med en ejendomshandel.
Find oplysningerne selv og spar penge
Mange oplysninger er mulige selv at finde i fx kommuneplanens rammer, lokalplanerne og byplanvedtægterne. Her finder du blandt andet oplysninger om bebyggelsesprocenter, og hvor højt du må bygge.
Fortryder du din ansøgning?
Hvis du af den ene eller anden grund vælger at trække din ansøgning tilbage, fakturerer vi for den tid, vi har nået at bruge på sagen.
Sådan er gebyrerne
Vi har delt byggesagerne op i fem kategorier.
Kategorierne er:
- Simple konstruktioner (garager, carporte, udhuse)
- Enfamiliehuse (fritliggende enfamiliehuse, kæde- og rækkehuse, sommerhuse)
- Industri- og lagerbebyggelse samt jordbrugets avls- og driftsbygninger af begrænset kompleksitet.
- Andre faste konstruktioner mv. (antennemaster, skiltning, gylletanke, siloer mv.)
- Øvrigt erhvervs- og etagebyggeri.
For kategori 1 opkræver vi et fast gebyr. Gebyrer er på 1.071 kr.
For kategori 2-5 opkræver vi gebyrer efter tidsforbrug. Timeprisen er 746 kr.
Opkrævning i flere rater
Gebyret for byggesagsbehandling opkræves i to rater, når det drejer sig om sager i kategori 2-5, jf. afsnittet "Sådan er gebyrerne".