Gå til hovedindhold

Byggeaffald

Tidligere tiders brug af farlige stoffer indhenter os, når ældre huse bliver til byggeaffald. Derfor er der mange ting at tænke på, når du skal i gang med at rive ned eller bygge om.

  • Læs op

Indhold

    Du skal:

    - søge om tilladelse til at rive ned eller bygge om hos Byggeri i Aarhus Kommune. Læs mere her.

    - undersøge din bygning for problematiske stoffer ved at få lavet en kortlægningsrapport, der beskriver eventuelle fund af farlige stoffer.

    - anmelde byggeaffaldet til Aarhus Kommune, så vi kan anvise de forskellige typer byggeaffald til godkendte modtageanlæg

    - håndtere byggeaffaldet som kortlægningsrapporten foreskriver og bortskaffe byggeaffaldet som anvist af Aarhus Kommune.

    Undersøg bygningen for farlige stoffer

    Når du arbejder med ældre bygninger, er det vigtigt at få identificeret og anmeldt eventuelle miljø- og sundhedsskadelige stoffer, så de bliver håndteret og bortskaffet korrekt.

    Anmeld byggeaffaldet

    Som bygherre skal du anmelde dit byggeaffald til kommunen senest 14 dage inden, du begynder at rive ned eller at renovere. Byggearbejdet kan først starte, når bygherren har fået anvist byggeaffaldet OG har modtaget relevante tilladelser fra byggemyndigheden i Aarhus Kommune.

    Håndter byggeaffaldet korrekt

    Som bygherre er det dit ansvar, at byggeaffald bliver håndteret, sorteret og bortskaffet rigtigt alt efter om affaldet er rent, forurenet eller farligt.

    Sidst opdateret: 12. oktober 2023