Gå til hovedindhold

Frederiksbjerg

En nyt samarbejde sætter beboerne i centrum, skaffer flere p-pladser, beboerparkering, flere træer, trafikal fredeliggørelse og bedre affaldshåndtering i Frederiksbjerg.

  • Læs op

Indhold

    Samarbejdet, som består af Aarhus Kommune, engagerede beboere i området og Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs, skal bidrage til et fredeligere og grønnere Frederiksbjerg.

    Blandt andet bliver en række gader ensrettede. Det vil reducere uvedkommende trafik, og dermed opnår beboerne trafikal fredeliggørelse og større trafiksikkerhed i kvarteret. Det giver samtidig mulighed for at lave flere P-pladser. Der bliver lavet skråparkering, hvor det er muligt, og flere gadehjørner bliver ændret, så der f.eks. bliver mere plads til både flere parkeringspladser, ophold og grønt.

    Her kan du se et kort over de forskellige delprojekter på Frederiksbjerg

    Fredeliggørelse af lokalområder i Midtbyen er en af strategierne i Mobilitetsplanen for Aarhus Midtby. Du kan læse om fredeliggørelse af lokalområder her.

    Vores tiltag

    • Den 15. august 2020 blev beboerparkeringsordningen udvidet til at omfatte hele Frederiksbjerg. Du kan læse mere om beboerparkeringsordningen og muligheden for at købe beboerlicens på www.aarhus.dk/beboerlicens.
    • På Gerlachsgade møder du netto 10 nye P-pladser, ny belægning og beplantning, og derudover forbedrede fodgængerforhold, bedre trafiksikkerhed, mere kapacitet for affaldshåndtering og to nye grønne opholdsarealer. 

      Få svar på dine spørgsmål om de nye parkeringsforhold her

    Du kan læse mere om vores specifikke tiltag herunder samt se "Før-og-Efter"-billeder af lokationerne.

    Før var krydset meget stort og dynamisk, så hastigheden var relativt høj, ligesom det var uoverskueligt for fodgængere at krydse gaden. Nu er der etableret ”hundeører” med træer og opholdsmuligheder. Vejarealet er indsnævret kraftigt, så hastigheden er sænket, og det er lettere for fodgængere at krydse gaden.

    Før var krydset ret stort og uoverskueligt. Her skete relativt mange uheld. Nu er vigepligtsforhold ændret og der er etableret ”hundeører” i alle hjørner (udvidede vejhjørner). De giver plads til ophold og træer og flere P-pladser, ligesom de giver bedre krydsningsmuligheder for fodgængere. Stadion Allé er blevet ensrettet. Dette har dels dæmpet trafikken i gaden, dels givet plads til skråparkering og dermed mange flere P-pladser.

    Før var der længdeparkering i begge sider af vejen, og gadens træer havde det meget dårligt. Nu er gaden ombygget, så der er etableret skråparkering og nye lommer med nye træer og andet grønt. Det store gadehjørne er forskønnet og affaldsøen er udvidet. Samtidig er krydsningsmuligheder for fodgængere forbedret.

    Før var krydset et stort, udefineret asfaltareal, hvor det samtidig var svært at overskue, hvor det var lovligt at parkere. Nu er der etableret to nye opholdsarealer med masser af træer og grønt, ligesom affaldshåndtering er indtænkt. Samtidig er Gerlachsgade ombygget, så det samlede antal P-pladser i området har kunnet opretholdes.

    Før blev torvet ikke benyttet, forholdene for cyklister var meget uklare, og det var vanskeligt at krydse Frederiks Allé. Nu er Frederiks allé ombygget med fokus på forbedrede forhold for bløde trafikanter og mere grønt, herunder bedre krydsning af vejen. Lundings Torv er omdannet i tæt samarbejde med fællesråd og beboere. Nu er der bedre opholdsmuligheder, og det er mere klart defineret, hvor cyklister skal krydse torvet. Granitbelægningen fra torvet er genbrugt i fornyelsen af Frederiksbjerg Torv.

     

    Tidligere var krydset meget dynamisk, og kørsel foregik i høj hastighed. Stedet var utrygt for forgængere. Nu er der etableret en hævet flade i brosten, som fører fortovet gennem krydset og sænker hastigheden. Kørebanearealet er indskrænket til fordel for bredere fortove, opholdsplinte og træer.

    Se udviklingen

    Tidligere var der parkering i begge sider af vejen, og især cyklister følte sig utrygge. Nu er parkering samlet i vejens ene side, og der er etableret en cykelbane i vejens anden side. Både trygheden og fremkommeligheden er forbedret i gaden.

    Se udviklingen

    Sidst opdateret: 27. oktober 2023